Nieuws

Arnoud Vos: ‘Corona geeft ondernemen een andere dimensie’

VEEN – Bij Vos Kunststoffen in Veen heerst een gezonde bedrijvigheid. Lossende leveranciers, rinkelende telefoons, bezige medewerkers … Luna, de bedrijfshond, scharrelt zich vrolijk een weg over het terrein. Het levendige plaatje wordt ‘af’ door koffie en een goed gesprek met Arnoud Vos rond de vraag: ‘Hoe vaart Vos Kunststoffen door de Coronatijd?’

Omdat toekomst niet zonder geschiedenis kan, schetst Arnoud allereerst het (nog korte) bedrijfsverleden. Vader Bert en zoon Arnoud startten negen jaar geleden (januari 2012) Handelsonderneming A. Vos en B. Vos. Zij verkochten, vanuit een bedrijfshal van circa 300m², (vooral) kunststof leidingsystemen en aanverwante artikelen. Al snel kwam er ‘in een straal van 20 kilometer om het huis’ vaart in de zaak.

Investeren
Twee jaar later (2014) ging het roer om en gingen vader en zoon verder onder de naam Vos Kunststoffen. Door de koersverlegging kwam er vooral verandering in het assortiment met producten als EPDM dakbedekking, plexiglas, polycarbonaat, HDPE, aluminium composietplaten en andere gerelateerde kunststoffen.
Maar er gebeurde meer dat jaar. Arnoud: ‘Maart 2014 bracht ons een nieuwe mijlpaal toen de webshop voskunststoffen.nl online ging. De zaak groeide per direct, versterkt door leveringen in de hele Benelux. Deze ontwikkeling leidde in 2015 tot steeds betere resultaten. Vos Kunststoffen organiseerde zich professioneler en werd, naast een begrip in de regio, ook landelijk bekend.

In 2016 volgde een weloverwogen investering: een 3-assige CNC freesmachine. Dat bood nieuwe mogelijkheden in maatwerk. Arnoud: ‘De CNC freesmachine is een geweldige werknemer en maakt kunststof producten op maat, specifiek zoals de klant dat wil.’ 

Precisiemaatwerk
Vos Kunststoffen breidde verder uit. Onlangs werd een 5-assige CNC freesmachine geïnstalleerd: ‘Konden we eerder eén of twee vlakken bewerken, nu zijn dat er vijf. De mogelijkheden zijn veel groter. En je kunt nóg exacter werken, tot op een zevenduizendste millimeter nauwkeurig.’ Arnoud legt uit dat Vos Kunststoffen wil doorgroeien naar een bedrijf dat precisiemaatwerk levert ‘Om die reden investeerden wij ook in deze machine. In een straal van 30 kilometer moeten mensen weten dat ze voor precisiewerk bij ons terecht kunnen. En vandaaruit kunnen we landelijk verder groeien. Maar het belangrijkste is dat we onze klanten in de buurt goed kunnen bedienen.’

Anno 2021 staat het bedrijf op drie poten: kunststof maatwerk, EPDM dakbedekking (KOMO gecertificeerd) en de winkel voor lokale verkoop: kunststof leidingsystemen en toebehoren. ‘We kunnen met onze producten het hele jaar door.’

Corona
Dan dient Covid-19 zich aan. In maart 2020 keerde Arnoud terug uit Daman (Saoedie-Arabië) voor zaken: ‘Op Schiphol hoorden wij dat het vliegveld daar dichtging vanwege Corona. Het hele land ging op slot. En wat er toen gebeurde … Een week later belde de Jumbo voor kuchschermen. Wij plaatsten die in de winkel en kwamen die bewuste ochtend terug op de zaak. Daar stonden de telefoons toen roodgloeiend. Wij keken elkaar aan en vroegen ons echt verbaasd af wat er aan de hand was.’
De vraag naar schermen explodeerde doordat regionale media van de plaatsing bij de Jumbo verslag hadden gedaan. ‘We gingen van 20 orders per dag naar 140. Zo bizar. Dat was nog nooit gebeurd!’
Het bedrijf draaide toen 24/7 op volle toeren. ‘De markt liep compleet over. We namen vier tijdelijke krachten aan. Twee daarvan zijn trouwens gebleven.’
De hausse ging door tot medio september. Toen nam de drukte af. ‘We waren tegelijk blij dat we weer onze normale orders konden draaien’, glimlacht Arnoud. (Tekst loopt door onder de foto)

Groei
In het verlengde van dat alles ziet Arnoud ook in het ‘gewone werk’ een toename. ‘We zitten in de verschillende takken van sport. De EPDM dakbedekking bijvoorbeeld groeit goed. Sowieso vanwege het product, maar ook omdat veel mensen thuisblijven en investeren in onderhoud, een dakje of een overkapping. Een beweging die je ook bij de bouwmarkten ziet, ondanks dat die gesloten zijn.’

Anderzijds constateert Arnoud door de lastige tijd ook veel moeite bij ondernemers. ‘Ik denk dat het daarom, zeker in deze tijd, belangrijk is dat je elkaar helpt. Een collega-bedrijf viel van de een op de andere dag volledig weg, hij had niets meer. De man zit in de reclamebranche en had veel werk in het lasersnijden. Dat viel stil. Hij heeft toen voor ons veel gedaan. En meerdere bedrijven doen dat nog. Zo kun je elkaar ook weer versterken.’

Onzekerheid
Tegelijkertijd is Arnoud realistisch. Zakelijk succes is natuurlijk prachtig, maar kan ook zomaar eindigen. De huidige omstandigheden brengen veel ondernemers onzekerheid. Voor sommigen is het erop of eronder. ‘Ondernemers van een zekere leeftijd investeren nu niet meer of verkopen juist de boel. Dat plaatje is er ook. Het is wat Den Haag bepaalt.’ Hij legt dat uit: ‘Door de strakke regeltjes is het plannen op de hele lange termijn lastig. We kunnen niet meer zo heel ver vooruit kijken. Soms kijk je van dag tot dag. Ondernemen neemt in deze tijd een andere wending. Er ontstaan nieuwe dimensies van spreiden, omdenken, omscholen, je klanten bij je zien te houden enzovoorts. Ik vind dat absoluut uitdagend. Het vraagt om keihard werken en blijven geloven in wat je doet.’

www.VosKunstoffen.nl

 

(tekst en foto’s: TekstAtelier | Marketing. Media & More.)

 

Dit artikel maakt deel uit van de reeks ‘Ondernemers in lockdown’
* Lees ook de verhalen van

horecaondernemer Robbert van der Park
kapsaloneigenaar Johanna van Oord

trainingsacteur Lida Hagenaars
evenementenman Henk van der Zouwen
winkelier Rene Lucas
haptotherapeute Martine in ‘t Veld
= lunchroom je KANS

Ook interessant