Nieuws

Knipz zit (niet) met de handen in het haar

Johanna met dochter Jorja: ‘De lockdown is zwaar. Wij willen gewoon graag ons vak uitoefenen…’

WERKENDAM – Als zesjarig meisje wist Johanna al wat zij wilde: kapster worden! Hoe dan ook. Zo opende zij in 2004 dan ook haar eigen kapsalon: Knipz. Een droom kwam uit. In 2020 kwamen de lockdowns. Sindsdien zit Johanna niet met de handen in het haar. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Het optimisme overheerst: ’Covid-19 gaat de welvaart voor velen beïnvloeden, maar gelukkig komen er andere mooie initiatieven voor terug.’

Op de Lijnbaan in Werkendam is het stiller dan anders. Er loopt wel wat winkelend publiek op straat, maar Knipz, op nummer 4, wordt gemeden. De lockdown houdt de kapsalon nog steeds gesloten. ’Jammer’, vindt eigenaresse Johanna van Oord. ‘Kappers zitten nu allemaal thuis. Dat is niet alleen economisch slecht, ook emotioneel is het heel zwaar. Wij willen niets liever dan ons vak uitoefenen. Wij zijn creatievelingen die graag onder de mensen willen zijn.’

Als rasechte Werkendammer komt Johanna uit een ondernemersfamilie: ‘Harde werkers en doorzetters.’ Als jong meisje wilde zij maar één ding: kapster worden! Lachend: ’De haren van alle poppen werden kort geknipt en mooi gemaakt.’
Ze ging bewust niet naar de havo, maar wilde naar ‘een doe-school met vakken die ik als kapster goed kon gebruiken.’ Zo begon op de Gorinchemse school De Windroos de reis naar het ultieme doel: een eigen zaak. Na haar opleiding deed Johanna in verschillende kapperszaken kennis en ervaring op. ‘Als ik de deur uitging om te werken, riep mijn man altijd: “Knipze”, nu de naam van onze salon.’
In 2004 startte haar droom in Werkendam, in een voormalige kapperszaak. Samen met collega Lidwina begon ze in september kapsalon Knipz. Vanaf dag één groeide de klantenkring en werd het kappersjasje steeds krapper. Tot het pand aan de Lijnbaan 4 vrijkwam en Knipz verhuisde. 

De huidige zaak is modern en ruim. Getint in rustgevend groen straalt de salon eenheid uit en biedt het interieur alles wat je van een kwaliteitsbedrijf mag verwachten. Er is over nagedacht. De kapstoelen zitten comfortabel en combineren prima met de relaxte zithoek mét tv. ‘Wachten komt niet zoveel voor hoor’, lacht Johanna. ‘Wij werken op afspraak en zijn van de structuur en de planning’. Wie haar verhaal hoort, proeft de passie voor het vak: ‘Wij zitten gewoon graag met ons handen in het haar!’

Lockdowns
De gedwongen sluitingen zijn daarom wel een “ding” voor Johanna en haar team: ‘We gingen half mei weer open, kregen minder klanten, werkten verder uit elkaar, kapsters in quarantaine, langere dagen werken, aangepaste roosters en werken in twee teams om mogelijk besmettingsgevaar te voorkomen.
Toen volgde in december 2020 de tweede lockdown. Nota bene vlak voor de feestdagen, hét piekmoment voor kappers. ‘Niet alleen kerst, maar ook vakanties, festivals, feesten en zelfs rouwdiensten zijn momenten waarop je er goed uit wilt zien. Die gaan onze deur voorbij.’
Johanna geeft toe het geen makkelijke tijd te vinden. ‘Niet alleen voor ons als ondernemers, maar ook niet voor klanten. Zij missen hun wekelijks bezoekje aan de kapper, het sociale praatje. Andersom missen wij de gesprekjes, het zorgen, het ontzorgen en vooral hun haar!’

Des te lastiger is het als zij met regelmaat ziet dat veel jongeren (‘Ook voor hen is deze tijd niet gemakkelijk.’) er tóch geknipt bij lopen. ‘Dat is voor een kapsaloneigenaar ongemakkelijk om te zien. De boete als wij wel knippen is hoog en je verliest het recht op vergoeding.’ (De tekst loopt door onder de foto.)

Bedrijfsresultaten
Ze denkt even na en vervolgt: ‘Ik wil de regering niet afkraken en zou ook niet in hun schoenen willen staan. Maar ik vind wel dat wij als kappers beter geholpen moeten worden. Wij kunnen helemaal niets als wij dicht zijn. Wij hebben geen afhaalmaaltijden zoals onze horecacollega’s. Ja, wij kunnen verfpakketjes verkopen, maar dat is een druppel op de gloeiende plaat.’

De bedrijfsresultaten van velen zullen over 2020 dan ook ‘bedroevend’ zijn, verwacht ze. Daarom is het cruciaal om de verwachtingen bij te stellen. Hoewel de moed haar soms weleens in de schoenen dreigt te zakken, ziet Johanna ook lichtpuntjes: ‘Covid-19 gaat de welvaart voor velen beïnvloeden, maar gelukkig komen er andere mooie initiatieven voor terug.’

Tips
Johanna heeft met Knipz een positieve mindset. Tegen haar klanten en iedereen die het wil horen, zegt ze: ‘Ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Kleed je leuk en besteed aandacht aan je haar en make-up. Dan voel jij je gelijk een stuk beter.’ Tip twee is troostvol: ‘(Bijna) iedereen heeft lang haar! Draag een bandana om de uitgroei te verdoezelen.’ En tip drie: ‘Wij verkopen voor thuis verfpakketjes inclusief bakjes, kwast en schort. Gebruik iets meer product zodat het haar wat beter in model blijft. Wij hebben ook droogshampoo of uitgroeipoeder te koop. Maar liever zeggen we natuurlijk gewoon: Tot ziens. Tot Knipz!’

Knipz  |  0183 50 95 90
info@knipz.nl. |  www.knipz.nl

(Foto’s & tekst TekstAtelier | Marketing. Media & More.)

Dit artikel maakt deel uit van de reeks ‘Ondernemers in lockdown’
* Lees ook het verhaal van horecaondernemer Robbert van der Park

Ook interessant