Nieuws

Bestseller-auteur Maartje Blijleven: ‘Online community is een must-have’

Maartje Blijleven - online communities

WERKENDAM – Internationaal spreekster en bestseller-auteur Maartje Blijleven sprak in Werkendam exclusief voor leden van de Powerful Business Women’s Club (PBWC). De digital community expert nam haar gehoor mee in the wonderful world of communities. De meeting vond plaats bij Bruud! in Werkendam, in het Atelier. Hilde Assies is lid van de Women’s Club. Blijleven ging gedurende de middag ook in discussie met de aanwezige vrouwelijke onderneemsters.

Het was de eerste meeting die weer volledig offline was. Blijleven werd uitgenodigd op de meeting aan de Bandijk, omdat digitaal netwerken belangrijk is (geworden) binnen het bedrijfsleven. Haar presentatie werd door de aanwezige dames enthousiast ontvangen.

Grote geheim

Blijleven ziet online communities als ‘hét grote geheim’ achter de groei en het succes van veel bedrijven, ondernemers en sociale movements. Zij stelde: ‘De eeuwenoude manier om verbondenheid en vertrouwen te creëren, is ook de ideale manier om online relaties te bouwen en onderhouden. Om doelgroepen goed te leren kennen op een authentieke en aansprekende manier. En dat hebben we als ondernemers keihard nodig!’ De auteur meent dat online communities nodig zijn om relevant te blijven, te groeien en om doelen te behalen. Dit zowel als individu, als professional en als bedrijf.

Must-have

De digital community expert legde dat als volgt uit: ‘Juist als reactie op het afgelopen lock-downjaar, waarin we massaal thuis zaten en velen van ons zich eenzaam voelden, we niet meer naar events gingen om te netwerken en nieuwe klanten binnen te halen. “Even een kopje koffie drinken'” met een prospect was bijna niet mogelijk.’ Verder stelde ze: ‘Online adverteren werd duurder, omdat iedereen dat “ineens” deed. Bovendien voelden mensen meer dan ooit de behoefte om te connecten met gelijkgestemden.’ Mede daarom ziet zij een online community voor een ondernemer de beste en makkelijkste manier om online relaties op te bouwen. Zonder ‘moeilijk gedoe’ waardoor je een groep fans creëert die niet kan wáchten om klant te worden. Niet nice-to-have, maar een must-have.

Win-win-win

Aldus Blijleven die een online community als een win-win-winsituatie ziet: ‘WIN voor de leden, omdat die verbinding maken met gelijkgestemden en een plek hebben om te leren en elkaar te inspireren over het onderwerp waar de community om draait; WIN voor je bedrijf, omdat de community relevant is voor je leden, groeit, en je hierdoor een langdurige relatie aangaat met je meest waardevolle doelgroep, nieuwe klanten binnenhaalt en je je zakelijke doelen bereikt; WIN voor jou als community leider. Omdat je netwerk groeit, je impact maakt en het goed is voor je zichtbaarheid, komen er nieuwe kansen op je pad die je anders nooit voor mogelijk had gehouden. Deze win wordt door veel ondernemers totaal over het hoofd gezien.’

Visie

Tineke Rensen (oprichtster Powerful Business Women’s Club), dankte de spreekster na afloop voor het delen van haar visie. Er is die middag vooral geleerd hoe je een community opzet en waar een succesvolle community aan voldoet. Het leidde tot allerlei gesprekken over netwerken, klanten en doelgroepen voor community’s.

De PBWC is een groeiende exclusieve netwerkclub van zo’n 25 onderneemsters. Maartje Blijleven verdiende afgelopen twintig jaar haar sporen als digital community expert voor bedrijven als Endemol, KLM, Facebook en honderden andere ondernemers. Zij publiceerde ook het boek We love communities.

(Foto: Martine Blijleven)

Ook interessant