van-goghVincent van Gogh

Heusden en Altena – De streek door de bril van Van Gogh. Ofwel: De regio op de kaart. Hoe zou Van Gogh de streek hebben gezien….!?

B2B-platform Ondernemend Altena sloot zich aan bij het regio-initiatief om het Vincent van Gogh-jaar te promoten en ziet kansen voor ondernemers. B2C, maar ook B2B. Een regiegroep van ondernemers uit de streek gaf het initiatief verder vorm.

In 2015 was het precies 125 jaar geleden dat Vincent van Gogh (1853-1890) is gestorven. Onder de noemer ‘Meer rendement met Van Gogh’ wilden TOP Brabant, VisitBrabant en Van Gogh Brabant het bedrijfsleven inspireren om optimaal te profiteren van de kansen die het themajaar biedt. Van Gogh is mondiaal een ijzersterk merk en de verwachting is dat dit tot veel extra bezoek leidt uit binnen- en buitenland. Alle reden dus voor ondernemers in de cultuur- en vrijetijdssector, maar ook het MKB, om deze kans te pakken en door samenwerking meer bezoekers en bestedingen voor Brabant en/of de de eigen regio te realiseren.
De genoemde werkgroep heeft het initiatief voor Heusden en Altena omarmd: ‘De streek door de bril van Van Gogh.’ Ofwel: de regio op de kaart op zoek naar decors van Vincent.

Van Gogh def 200 webOndanks dat Vincent van Gogh niet in het Land van Heusden en Altena is geweest, was het zeker een idee samen aan te haken en mee te liften op deze promotie, meende de werkgroep. Uit een eerdere brainstormsessie kwam de vraag naar boven: ‘Wat zou Vincent van Gogh in Het Land van Heusden en Altena gezien hebben als hij hier had gewoond?’ Daarom de titel: De streek door de bril van Van Gogh. Laura Leijser (Melk-Drive Genderen) was één van de initiatiefnemers van het regionale project: ‘In ons gebied kunnen bezoekers het landschap en boerenleven ervaren net als Vincent zich door dit soort decors liet inspireren. Daarbij wilden we in 2015 het Land van Heusden en Altena letterlijk goudgeel laten kleuren door zonnebloemen – ‘Zonnebloem Experience’ – waar wedstrijdelementen, een festival en dergelijke aan zijn te koppelen. Ook dachten we aan betrokkenheid van scholen, kunstenaars,  fietsroutes, attracties met kortingen en meer. We wilden inwoners, maar ook bezoekers laten zien en ervaren wat de streek te bieden heeft.’

Meedoen

De initiatiefnemers nodigden daarom ondernemers, organisaties, verenigingen en scholen uit dit thema vorm te geven. Wie een activiteit en/of accommodatie had waarbij het landschap of boerenleven te ervaren was of wie op een andere wijze mee wilde doen, was uitgenodigd. Haak aan…!
Alle initiatieven die de regio op de kaart zetten, waren welkom. Van Gogh Brabant zegde toe te bekijken hoe alle ideeën in de promotie van Van Gogh 2015 meegenomen konden worden. Dit werd maatwerk per idee.

Lees ook 2015. Vincent van Gogh-jaar  |  Of ga naar Van Gogh Brabant