WIJK EN AALBURG – René Lucas, ondernemer in hart en nieren, moest de persconferentie van dinsdagavond (23-2) rond de Coronasituatie even laten bezinken. En dat mede in de slipstream van de brandbrief van lokale wethouders, de Open Brief aan het Kabinet vanuit Ondernemend Altena, BIZ Centrum Werkendam en Hart van Aalburg, en de vele andere, landelijke initiatieven (VNO-NCW, MKB Nederland, INRetail. De druk richting ‘Den Haag’ was hoog: ‘Gooi de winkels open op 3 maart!’. De winkelier in gemaksartikelen had die avond dan ook gehoopt op het verlossende woord dat zou leiden tot lokaal – en verantwoord – maatwerk.
CIgo Lucas is te vinden aan de Markt in Wijk en Aalburg. De ondernemer runt in een mooi, ruim pand ‘een gezellige Gemakswinkel’ waar klanten voor een grote diversiteit aan artikelen terecht kunnen. Het assortiment omvat kansspelen, rookwaren, E-smoke, wenskaarten tot en met E-vouchers, zoetwaren en allerhande feest-, cadeau- en kantoorartikelen. Wie binnenstapt, waant zich in een moderne dorpswinkel die bovendien een belangrijke, sociale schakel in de buurt is.
Verwarrend
De Gemakswinkel aan het Aalburgse plein is een OV-Chip oplaadpunt en PostNL balie, zaken die binnen de maatregelen overigens “gewoon” open zijn. Lucas: ‘Mensen kunnen hiervoor gewoon bij ons terecht.’ Voor het overige is de winkel volledig dicht. En dat terwijl de winkelier er helemaal klaar was en is om open te gaan. En dat ook nodig heeft. Alle denkbare maatregelen waren getroffen tot en met nieuwe vloerbedekking in de winkel aan toe met rode blokken op 1,5 meter afstand. Toen sprak premier Rutte met in zijn kielzog minister De Jonge. ‘Ik moest de persconferentie even laten bezinken maar kwam al snel tot de conclusie: “Hoe moeilijk wil je het elkaar blijven maken?” De regels voor de winkels zijn wederom amper uitvoerbaar en creëren veel verwarring bij het publiek.’ (Tekst loopt door onder de foto)
Rekenmodel
Lucas laat weten: ‘De huidige regeling “open op afspraak” is verwarrend voor klanten en ondernemers. Stel nou eens gewoon een vast rekenmodel op, bijvoorbeeld per 15m2 mag er één klant binnen zijn. Dit leidt tot een zeer overzichtelijke en veilige situatie die ook nog eens duidelijk te handhaven is. Dat kun je zelfs bij de deur kenbaar maken. Er mogen maximaal zoveel mensen binnen. Voor iedereen duidelijk. Uiteraard zou dat nog steeds gebeuren met inachtneming van de eerdere maatregelen als afstand en hygiëne.’
(tekst en beeld onder: TekstAtelier | Marketing. Media & More.)
Dit artikel maakt deel uit van de reeks ‘Ondernemers in lockdown’
* Lees ook de verhalen van
= horecaondernemer Robbert van der Park
= kapsaloneigenaar Johanna van Oord
= trainingsacteur Lida Hagenaars
= evenementenman Henk van der Zouwen