Nieuws

Op de werkvloer met … John en Kyle Weeda

WERKENDAM – Trouwen en romantiek gaan hand in hand. Wie deze uitingen van hartstocht combineert met een sprookjeslocatie, maakt herinneringen voor het leven. Die momenten regisseren én vastleggen, is één van de uitdagingen van John en Kyle Weeda, enthousiaste en bevlogen videografen uit Werkendam. Ondernemend Altena zocht ze op en onderging de ervaring van ‘een middagje bruiloft filmen’ en ‘races tegen de klok’.

Er was eens … Boomgaard Lisboa is een schilderachtige stek vol appels, peren, kersen, bessen, bramen, pruimen, aardbeien en druiven. De boerderij aan de voorzijde heeft een architectonische gaafheid omzoomd door groen en speels getooid door een vijver met fontein. Het pand uit 1872 is dan ook een Rijksmonument. Helemaal idyllisch wordt de bongerd in s Gravenmoer als hij gevuld is met bloesem én een bruidspaar. Met dertig witte stoeltjes in de lommer is Lisboa een trouwlocatie om van te dromen. 

En een plek om vast te leggen. Kabels, camera’s en apparatuur gaan grotendeels op in het gras en de bloesemdragende fruitbomen. Stageloper Jesse is druk in de weer met de laatste loodjes. John en Kyle zijn evenwel nergens te bekennen. Desgevraagd legt de stagiaire uit dat ‘ze even verderop zitten’, bij het bruidspaar. De bruiloftsgasten, die niet in onder het bladerdek mogen vertoeven (vanwege ’de regels’), moeten op een tweede locatie worden bediend van een optimaal werkende livestream. (Tekst loopt door onder de foto.)

Camerabeelden

Op enig moment is de situatie kennelijk onder controle en speert Kyle de boomgaard in. Hij neemt soepel plaats achter een indrukwekkende mengtafel met knoppen, schuiven en beeldschermen. Weeda junior blijkt de beeldregisseur.
Als even later een glimmende Lamborghini mét stralend bruidspaar het gras op rolt, duikt ook John op. Hij heeft dan al de nodige shots geschoten. Met zijn camera rent hij door de boomgaard, op weg naar een (nog) betere positie. Dichtbij, veraf, laag en hoog. John staat, zit, hurkt en positioneert zich tussen de mensen. Videograaf zijn blijkt een dynamisch vak.
Dan moeten er lenzen gewisseld worden. ‘Voor een betere kleur’. John en Kyle overleggen en passen nog even een camerapositie aan. ‘We nemen 4K op.’ Alles voor het perfecte plaatje. Vader en zoon zijn op elkaar ingespeeld, dat is wel helder.

Ondertussen spreekt de ambtenaar van de Burgerlijke Stand het stralende bruidspaar toe. Er wordt gelachen en de gasten glunderen. John, Kyle en Jesse leggen alles feilloos vast voor een video vol blijvende herinneringen aan een schitterende huwelijksdag op een adembenemende trouwstek.
‘Daar doen we het voor’, legt John na afloop uit. ‘Natuurlijk vind je het vak ontzettend leuk, het schieten van mooie beelden is de essentie. Maar direct daarna willen wij mensen blij maken met wat wij doen. Dat is gewoon gaaf.’ (Tekst loopt door onder de foto.)

Bilnaad

Hij vervolgt: ’Dit soort dagen is het altijd een beetje rennen en vliegen. That’s all in the game. Zo is het leven van een videograaf, zeker als je op twee of drie locaties moet filmen, zoals bij deze trouwerij mét livestream voor thuiskijkers. Dan moet je heel snel je spullen inpakken en hop naar de volgende locatie. Het zweet staat je dan op de rug én in de bilnaad. Dat zijn hectische momenten. Je mag nu eenmaal niks missen. Je wilt niet binnenkomen als de taart al aangesneden is of de kurk al van de champagnefles ligt … Je moet continue alert zijn.’ 

Maar het is allemaal gelukt. Dat geeft hen een kick. John: ’Het is gaaf geworden. We hebben dezelfde dag nog een kort filmpje gemonteerd als preview. Voor het monteren van de complete reportage hebben we vier tot zes weken nodig.’ Dat je tijd nodig hebt om iets moois te maken, is niet zo heel gek. ’Even miracles take a little time’, wist Assepoester immers al die overigens ook de prins van haar dromen trouwde. (Tekst loopt door onder de foto.)

Weeda Media

Meer

John en Kyle, samen Weeda Media, doen uiteraard meer dan het filmen van bruiloften. Maar in alles zijn ze enthousiast, ambitieus en gedreven tot op het bot. ‘We willen in ons vak nu eenmaal graag de beste zijn. Daar werken we voortdurend aan. Wij willen maximale kwaliteit leveren.’

www.weedamedia.nl

 

Op de werkvloer
Ondernemend Altena beschrijft in het drieluik ‘Op de werkvloer’ mensen die bezig zijn met hun vak. De schrijver zoekt ze op in hun job en snuift ter plekke de sfeer. Die ervaring leidt tot een verhaal over harde werkers en ambitieuze mensen met passie voor hun professie.

(Tekst en beelden: TekstAtelier | Marketing. Media & More.)

Ook interessant