ALMKERK – In veel branches in Nederland is het oorverdovend stil. Lockdown nummer 2 houdt klanten nog steeds buiten de deur. Niet-essentiële winkels zitten op slot, musea, theaters, bioscopen en pretparken zijn dicht. Ondernemers hebben het zwaar om hun bedrijf draaiende te houden. In veel gevallen gaan omzetten in rook op, terwijl de kosten wel doorlopen.
Een branche die daar met name mee te maken heeft, is de evenementensector. Geen festivals meer, geen dorpsfeesten, braderieën en autoraces. Maar ook geen Vierdaagse van Nijmegen en meer. Ondernemer Henk van der Zouwen, eigenaar van fietsenrekhuren.com, werkt in de slipstream van deze events. Hij verzorgt daar de professionele, grootschalige stalling van fietsen. Ook zijn bedrijf ligt nu volledig stil.
Henk van der Zouwen nam de onderneming fietsenrekhuren.com over in januari 2020. Het bedrijf bestond toen 12 jaar. ‘Ik kwam het bedrijf in de zomer van 2019 tegen en kreeg kippenvel toen ik de verkoopadvertentie las. In augustus raakte ik met de eigenaar in gesprek. Op 2 januari 2020 zaten we samen bij de notaris en nam ik het bedrijf over met als core business fietsenrekken verhuren.’
De Almkerker zag en ziet er brood in. ‘Via allerlei overheidsmaatregelen wordt het fietsen steeds meer gestimuleerd. Een voorbeeld dicht bij huis zijn de Werkendamse Havendagen. Daar komen jaarlijks 25.000 bezoekers op af, waarvan de helft op de fiets. Om dan al die rijwielen tegen bomen te plaatsen, of in de struiken, daar knapt de natuur niet van op. Vanuit steeds meer gemeenten wordt verlangd dat er bij evenementen fietsenstallingen staan. En in de grote steden is er ieder weekend wel een event.’
Omzet verdampt
Zo tekende Van der Zouwen op 10 januari 2020 een contract om bij de Formule 1-Races in Zandvoort ‘de grootste fietsenstalling ter wereld’ te bouwen. ‘Daar mochten we een slordige 40.000 fietsplaatsen realiseren voor de komende drie jaar.’
Tot twee maanden later, in maart, de ‘beruchte persconferentie’ volgde die de eerste lockdown aankondigde… ‘Onze orderportefeuille, die op een half miljoen stond, liep terug naar de helft. Er verdampte die avond dus 2,5 ton.’ Maar daar bleef het niet bij. Alle (grote) evenementen kregen in 2020 een dikke zwarte streep en ging voor velen een volledig ondernemersjaar verloren.
In de tweede helft van het jaar kwamen er voor ondernemers de eerste regelingen, zoals de TOZO, NOW en de TVL. ‘De overheden, landelijk én lokaal, schakelden goed. Die deden en doen meer dan hun best. Alleen viel ik als starter buiten de boot, op een enkel kwartaal TOZO na. Ik heb online steeds alles netjes ingevuld, maar nee, ik kwam verder niet meer in aanmerking. Ik was namelijk in januari gestart.’
Regelgeving
De Almkerker trok de stoute schoenen aan en ging binnen zijn netwerk aan de slag. Hij deed alles om geldelijke steun te krijgen voor hem en zijn branchegenoten. Helaas zonder resultaat. In oktober 2020 kreeg hij ‘een lijntje’ met staatsecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat. Dat leverde hem dan wel antwoorden op, maar uiteindelijk geen munten. ‘Ik kwam niet in aanmerking. Ik was niet blij met het antwoord, maar wel blij met de duidelijkheid die ik zo kreeg. Er was aandacht voor mijn situatie. De rijksoverheid kon geen maatwerk leveren, omdat de Europese regelgeving dat niet toestaat.’
Achter de schermen bleef Van der Zouwen, samen met branchegenoten, de druk op de ketel houden richting overheid en ministers. ‘Dat moet blijven. Er zijn duizenden mensen die in een vergelijkbare situatie zitten en buiten alle regelingen vallen. Branchebrede aandacht is en blijft echt nodig.’ (Tekst loopt door onder foto)
Versnipperde branche
Van der Zouwen legt uit dat de evenementenbranche een jaarlijkse omzet heeft van 7,4 miljard in een sector waar 100.000 mensen werken. Van “grote jongens” tot “eenpitters”. Maar de versnippering van de branche qua organisatie is een lastig probleem. ‘Enerzijds is dat de kracht, ondernemers kunnen snel schakelen en zetten in korte tijd professionele evenementen op. Aan de andere kant is dat nu een zwakte. Overleg branchebreed is lastig en gaat moeizaam.’
Individuele ondernemers bleven niettemin steeds de aandacht zoeken van media en overheid en nu krijgt de branche een breder gehoor. Ook vanuit de overheid. Concreet is er evenwel nog niks opgetuigd. ‘Onbekendheid met onze seizoensgebonden branche speelt hierin een grote rol’, stelt Van der Zouwen. ‘Sinds november zitten wij nu ook bij de minister aan tafel.’
Wie Henk van der Zouwen zou moeten typeren, plaatst hem in de categorie “realistisch positief.” Natuurlijk is het een issue als je bedrijf platligt en er geen inkomsten zijn. Hij laat evenwel de moed niet zakken en pakt de mogelijkheden waar ze worden aangeboden. Meer dan blij is hij dan ook met zijn grote netwerk dat hem aan de gang helpt en houdt. ‘Zij houden mij overeind.’ Maar diep in zijn hart gaat hij het liefst zo snel mogelijk aan de slag om de grootste fietsenstalling ter wereld te bouwen. In de duinen van Zandvoort.
Waar Almkerk, in de polders van Altena, dán groot in zal zijn …
(tekst en beeld: TekstAtelier | Marketing. Media & More.)
Dit artikel maakt deel uit van de reeks ‘Ondernemers in lockdown’
* Lees ook de verhalen van
= horecaondernemer Robbert van der Park
= kapsaloneigenaar Johanna van Oord
= trainingsacteur Lida Hagenaars