Nieuws

Drukte voor online marketing bureaus door lockdowns

VEEN – In de afgelopen maanden zijn verschillende bedrijven hard geraakt door het COVID-19 virus. Door deze vervelende periode kregen veel ondernemers ‘een pak slaag’, zij zagen hun omzet snel verdampen. Daarentegen had de online marketing branche niet de wind tegen. Sterker nog, de mogelijkheden voor online marketing bedrijven groeiden enorm. Voor een online marketing bureau als HV Media uit Veen zorgde de Coronacrisis juist voor grote drukte. Henri Verhagen (HV Media) blikt terug op een bijzondere periode. “De kijk op online marketing is veranderd. Ondernemers weten nu dat als een bedrijf eenmaal beter in Google presteert en hoger op de ranglijst komt, ze eerder worden gevonden. De zichtbaarheid van een bedrijf in Google is erg belangrijk want uiteindelijk zorgt dat voor meer omzet.”

Covid-19 omzetten naar een positieve noot

Veel bedrijven moesten in de Coronacrisis noodgedwongen uitwijken naar online. De fysieke winkel werd gesloten en het enige dat de ondernemer nog wat ruimte kon bieden waren e-commerce activiteiten. Rond de diverse lockdowns gingen online marketing bureaus zoals het team van HV Media volle bak aan de slag om bedrijven op weg te helpen zodat zij zich zo goed mogelijk door de pandemie konden worstelen. Bedrijven die een winkel voeren en deze moesten sluiten vanwege de Coronamaatregelen hadden veel baat bij een goed werkende webshop. Hierdoor konden deze bedrijven alsnog een omzet genereren en kwam de klap minder hard aan. “Een professionele webshop is heel belangrijk want op deze manier kunnen producten toch aan de juiste doelgroep gepresenteerd en verkocht worden. Voor veel bedrijven was online marketing dé uitkomst om de diverse lockdowns te overleven”, weet de SEO specialist. “Wel moeten we realistisch blijven; een online marketing bureau kan een bedrijf niet in één dag hoger brengen in Google. Voor wie echt organisch goed gevonden wil worden, is dat een project van langere termijn en daarvoor gaan de specialisten van HV Media hard voor aan de slag. Op korte termijn kunnen zij voor klanten natuurlijk adverteren bij Google, maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan”, weet Verhagen.

Online marketing als reddingsboei voor MKB

Online marketing bureau HV Media slaat graag de handen ineen om het MKB weer de goede kant op te krijgen. “Mensen denken dat bovenaan in Google staan zaligmakend is, maar dan komen ze bedrogen uit. Naast het hoger staan in Google is het van groot belang dat de basis van de website juist is en dat daar goed de tijd voor wordt genomen. Ondernemers moeten zich de vraag stellen welke zoekwoorden voor hun branche relevant zijn en wat hun website of bedrijf zo uniek maakt. Wat willen ze bereiken? Meer bezoekers of meer kopende klanten? Pas als dat helder is, kunnen we de basis leggen voor de juiste marketing voor een bedrijf”, legt Verhagen uit. Hij vindt het positief dat ondernemers niet langer meer afhankelijk willen zijn van één verkoop- of marketingkanaal en raadt bedrijven dan ook aan om online marketing serieus(er) te nemen.

Ook interessant