Nieuws

Marloes Hairdesign uit Dussen: ‘Mijn ondernemershart bloedt’

DUSSEN – Marloes Nederveen, eigenaar van Kapsalon Marloes Hairdesign uit Dussen, plaatste een indringende oproep op haar Facebook-pagina. Ze ligt ‘s nachts wakker hoe ze haar bedrijf aan de Dussense Molenkade boven water moet houden, hoe ze haar facturen moet betalen ….  Haar ondernemershart bloedt. Ze komt nu met haar verhaal naar buiten. Marloes vraagt haar bericht te delen.
Haar situatie staat echter  niet op zichzelf. Ondernemend Altena plaatst hier haar volledige verhaal. Haar video staat onder het artikel.

“Dit filmpje heb ik afgelopen nacht opgenomen omdat ik weer niet kon slapen door de situatie. Het wordt tijd dat er een aantal zaken helder gaan worden en hopelijk gaan veranderen. Ik praat voor mezelf en leef mee met alle ondernemers die getroffen zijn en mensen die een van hun dierbaren zijn verloren door deze Coronapandemie. In deze strijd zijn er helaas alleen maar verliezers. Ik wil met deze boodschap niemand oproepen om de maatregelen te negeren of te overtreden. Ik wil de politiek wakker schudden om te kijken hoe het echt gaat met de hardwerkende ondernemers van Nederland.

Ik ben 30 jaar en heb de afgelopen 7,5 jaar keihard gewerkt om mijn kapsalon op te bouwen tot een mooie en goede kapsalon. Klein begonnen en steeds geïnvesteerd om te komen waar we nu zijn. Een gezonde groeiende onderneming met toppersoneel en fijne klanten. Toen was daar de Coronapandemie: ineens staat de hele wereld op z’n kop. De klanten waren bang en durfden niet meer naar de kapper te gaan.

Uiteindelijk worden bedrijven zelfs gesloten, maar gelukkig wordt beloofd dat ondernemers steun krijgen vanuit de overheid. De steun die ik ontvangen heb in de eerste lockdown maakt uiteraard niet alles goed qua kosten, maar heeft zeker geholpen bij het overeind houden van mijn zaak.

Op 11 mei vorig jaar mochten de kapsalons weer open en klanten ontvangen. Om te zorgen dat we onze ‘normale’ omzet weer konden halen, heb ik mijn kapsalon moeten verbouwen, omdat we anders niet genoeg vierkante meters hadden voor het aantal personen wat normaal gesproken tegelijkertijd aanwezig is en om mijzelf en mijn personeel weer volledig aan het werk te kunnen zetten.

Ik ben dankbaar voor het feit dat mijn kapsters, klanten en ikzelf nooit besmet zijn geraakt met Corona tijdens het uitvoeren van onze werkzaamheden.
Hierdoor vraag ik me steeds vaker af of het wel zinvol is dat we nu opnieuw gesloten zijn en vorig jaar gesloten zijn geweest. In de kapsalon hebben we de Coronaregels streng nageleefd, maar ook hier hangt een hoog kostenplaatje aan. Denk onder andere aan slijtage van alle gereedschappen en interieur door desinfectie, het gebruik van mondkapjes, extra handschoenen, energiekosten door extra wassen/drogen en stoken voor de mussen, omdat er geventileerd moet worden. Ondanks deze extra kosten, slijtage/beschadiging van meubilair en investeringen in mijn kapsalon hebben we onze verantwoordelijkheid genomen en de regels streng opgevolgd om besmettingen te voorkomen en ons steentje bij te dragen aan het terugdringen van de coronapandemie.

Helaas kregen we, ondanks alle inspanningen en kosten, als kers op de taart te horen dat we vanaf 15 december opnieuw onze deuren gedwongen moesten sluiten. Ik heb hier om gehuild en voelde me machteloos, maar had ook het vertrouwen in de overheid dat ze ook tijdens deze tweede lockdown ondernemers zouden steunen. Maar in plaats van gesteund voel, ik me gestraft. Voor de eerste vijf weken van de huidige lockdown (tweede lockdown) had ik met mijn kapsalon en voor mezelf nergens recht op. Voor de tweede lockdown heb ik nu in totaal € 1500,- NOW vergoeding ontvangen voor mijn personeel voor de afgelopen 7,5 weken. Andere subsidies heb ik tot nu toe nog niet ontvangen en ik moet dus tot nu toe alles uit eigen zak betalen.
Daarnaast kreeg ik afgelopen week een brief van het UWV op de mat dat ik €5500,- van mijn verkregen NOW-steun uit de eerste lockdown moet terugbetalen voor 2 maart 2021. Ja, je leest dit goed… Dit is waar de ondersteuning, die op papier goed geregeld lijkt, in de praktijk op neer komt. Terugbetalen

Dit komt omdat we weer open mochten op 11 mei 2020 en wij een groeiend bedrijf zijn. Al onze klanten moesten nodig naar de kapper, dus wij hebben zo veel mogelijk gewerkt om onze klanten weer blij te maken. Met als gevolg: een hoge omzet in de maand mei, maar een slechte omzet in de maanden juni/juli, omdat al onze klanten net geknipt waren, hadden we toen veel minder werk. Mensen gaan nu eenmaal niet wekelijks naar de kapper. De overheid kijkt naar het omzetverlies in de maanden maart, april en mei. Als ik mijn klanten niet meteen vanaf 11 mei, maar twee weken later geknipt had dan was dit hele verhaal heel anders geweest. Dan had ik mijn steun niet hoeven terugbetalen. De uiteindelijke NOW-vergoeding die ik na terugbetaling mag houden, komt nog niet in de buurt van 4 weken salaris voor mijn kapsters.

Dit is voor mij de druppel en daarom laat ik nu van me horen. Het feit dat ik in een tweede lockdown (waar het eind nog niet van in zicht is) een subsidie moet terugbetalen van de eerste lockdown, omdat ik in de maand mei keihard gewerkt heb met mijn team om al onze klanten weer te kunnen helpen, voelt zeer onrechtvaardig!
Dan bestaat er ook nog een website waarop vermeld staat hoeveel NOW-steun ondernemers hebben gekregen vanuit de overheid voor de 1e lockdown. Op deze site staat dat ik € 8.022 NOW heb gekregen. Dit klopt, maar er staat niet bij dat ik daar € 5.500,- van moet terug betalen?!

Als mensen aan me vragen hoe het gaat en of ik het nog red met de salon, dan geef ik aan dat het geen makkelijke tijd is, maar dat we positief blijven en hopen dat we weer snel aan de slag mogen. Steeds krijg ik het antwoord van mensen: gelukkig krijg je steun van de overheid. Mensen denken dat je als ondernemer heel veel geld van de overheid krijgt om de kosten van de sluiting van je zaak op te vangen en dat het je als ondernemer weinig of niks kost. Dit beeld is onjuist! Via de media wordt het wel zo gebracht, maar de realiteit is helaas anders. De realiteit is het terugbetalen van ontvangen subsidie van de eerste lockdown midden in de lopende tweede lockdown?! Terwijl ik opnieuw nu al bijna 2 maanden geen inkomsten heb en het eind is nog niet in zicht.

Mijn ondernemershart bloedt, Rutte zegt steeds: we doen dit met z’n allen. Het voelt voor mij niet alsof we het met z’n allen doen. Het voelt voor mij alsof de ondernemers het moeten doen. En dat we vooral niet mogen klagen, want we krijgen toch steun?
De kapsalon die ik met veel passie begonnen ben, is inmiddels een blok aan mijn been. Het gevoel van trots wat ik voor deze salon had, heeft plaatsgemaakt voor een uitzichtloze toekomst waarin ik de komende jaren op de blaren moet zitten, doordat ik de belastingachterstanden en subsidies voor Corona terug moet betalen. Dit is niet een probleem wat alleen bij mij speelt, maar bij heel veel ondernemers. Zoals ik in het filmpje al zei, als ik vandaag al mijn rekeningen glad moet trekken, kom ik in het rood uit. Ik heb hier slapeloze nachten van hoe dit allemaal verder moet… Ik heb lieve familie, vrienden en zelfs klanten waar ik geld bij kan lenen om mijn zaak overeind te houden, omdat ook zij zien dat mijn kapsalon kapot gaat aan deze lockdowns. Maar helaas is dit niet de oplossing. Op deze manier kom ik veel verder in de schulden, door een situatie waar ik zelf geen invloed op heb. We zijn verplicht gesloten door de overheid. Ik ben verplicht schulden te maken of te stoppen met mijn bedrijf. Maar ook stoppen met mijn bedrijf is geen optie, ik zit in een sneltrein waar ik niet uit kan springen. Er is niemand die vandaag mijn pand wil kopen en mijn personeel over wil nemen, zodat ik de schulden kan beperken. Dit is ook absoluut niet wat ik wil, deze salon is mijn passie, maar zelfs deze gekke gedachtes gaan door mijn hoofd.

De evenementen- en horecabranche is al veel langer dicht en veel van hen hebben grote schulden moeten maken, pensioen opgemaakt of geld van de kinderen geleend. Heel veel ondernemers hebben financiële problemen en krijgen daardoor zelfs psychische problemen. Dan hebben we het nog niet gehad over de uitgestelde zorg waar ook mensen aan overlijden, het huiselijk geweld, de vereenzaamde ouderen en leerachterstanden door Corona. Artsen en personeel werkzaam op de IC geven zelfs al aan dat deze maatregelen niet meer in verhouding staan tot de gevolgen van Corona?!

Ook ik vraag me af of dit is wat we willen? En of de oplossing van het probleem niet al veel groter is dan het probleem zelf?

Ik heb dit niet geplaatst om te rellen op social media, maar om de realiteit van ondernemers onder de aandacht te brengen en ik hoop dat er iets aan gedaan gaat worden.
Wil je het filmpje en mijn tekst delen, graag! Wekt dit negatieve reacties bij je op, doe er dan vooral niks mee. Mensen het wordt tijd dat de realiteit naar buiten komt.

Heb respect en blijf lief voor elkaar.

Lees ook:
= Concrete steun voor noodlijdende ondernemers.
= Lokaal – en online – kopen in Altena. Dat gaat prima samen!

Ook interessant