Nieuws

BLOG | Merkkracht. Werken aan je merk.

Merkkracht

BLOG | Een paar keer per jaar probeer ik van een afstand naar onze winkel te kijken. Welk assortiment presenteren we nu eigenlijk allemaal? Hoe is het ingedeeld, is het nog logisch? Passen alleassortimentsonderdelen nog wel bij onze winkel? Wat zie ik wanneer ik als klant binnen stap in onze winkel? Soms kom ik tot de conclusie dat het nog prima in orde is en soms zie ik ook zaken waarvan ik denk dat het beter kan, en beter moet.

Ondertussen probeer ik ook meer kennis en kunde te vergaren. Dit kan zijn door een bezoek aan andere winkels te brengen, door het lezen van diverse vakbladen of er nog interessante nieuwe inzichten zijn en uiteraard ook op social media komt er regelmatig het nodige voorbij. Zo trof ik onlangs via INretail een artikel aan van Harry Bijl met de titel: ‘Zie je winkel als een merk’.

Zie je winkel als een merk? Ik liet dit even bezinken en bedacht dat ik op veel manieren naar onze winkel heb gekeken, maar nog niet op deze wijze! Reflecterend kwam ik tot een vertaling van de zin. Het betekent dat wij ervoor moeten zorgen dat onze winkel qua uitstraling moet aansluiten bij de merken die wij voeren. Dat plaatje moet gewoon kloppen. In onze situatie betekent het dat onze winkel altijd netjes, opgeruimd, strak en schoon moet zijn en dat onze aandacht onvoorwaardelijk naar de klant dient uit te gaan. Immers, wij voeren A-merken als Hallmark, NLO, PostNL en Yankee Candle. Dit zijn topmerken, die een topuitstraling verdienen. Als wij ervoor zorgen dat onze topmerken er supergoed en strak bij staan, en dat de hele winkel dit uitstraalt, dan verhoogt dat direct en indirect de waarde van onze winkel als merk.

De afgelopen weken hebben wij onder meer met dit inzicht de nodige aanpassingen doorgevoerd. Deels noodzakelijk, omdat wij afscheid hebben genomen van ING, deels omdat ik vond dat het beter kon en moest. Het valt onze klanten op dat we wat hebben veranderd. Zij ervaren de rust, ruimte en het overzicht en werkelijk elke dag geven ze spontaan complimenten. Nu kun je van complimenten alleen niet leven, maar de verandering vertaalt zich momenteel in een ander zeer gewenst resultaat: een significant hoger bonbedrag per klant.

René Lucas | Wijk en Aalburg
CIGO Lucas

Lees ook: Blogs op Ondernemend Altena

Ook interessant