GIESSEN – Door de sterk gestegen gasolieprijs, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, is een rendabele visserij momenteel amper mogelijk. Veel schepen varen niet uit en de prijzen van vis stijgen hard. Door deze ontwikkelingen stijgt de vraag naar plantaardige alternatieven voor vis, constateert Schouten Europe. Het familiebedrijf uit Giessen presenteert tijdens de PLMA-beurs in Amsterdam voor het eerst haar visvervangers aan het grote publiek.
“Vooropgesteld, de huidige aanleiding van de groeiende vraag naar plantaardige alternatieven voor vis is zeker niet iets waar wij op hebben gehoopt. Als ondernemers voelen wij mee met al die mensen in de visserijsector die hard getroffen worden”, aldus CEO Henk Schouten. “Wij krijgen vragen van klanten of we versneld plan. Vorig jaar maakte het bedrijf uit Giessen voor het eerst de stap naar visvervangers.
Onlangs werd met de plantaardige tonijn nog de tweede plaats behaald in de prestigieuze KVK Innovatie Top 100. Schouten mocht zich daarmee het meeste innovatieve MKB-foodbedrijf van Nederland noemen.
PLMA 2022
Het aantal vervangers voor vis neemt wereldwijd toe. Henk Schouten: “Zoals wij voorloper zijn in de markt van vleesvervangers, willen we dat ook zijn op het gebied van visvervangers. We willen duurzame en lekkere alternatieven blijven ontwikkelen die de druk op de oceanen verminderen’’. In 2021 introduceerde Schouten naast de tonijn ook nog plantaardige vissticks. Ook dit product kan het geïnteresseerde publiek zien en proeven tijdens de PLMA-beurs op 31 mei en 1 juni in Amsterdam Rai.