GIESSEN – Het helpende bord van HAK is een van de zes finalisten voor de ‘Initiatief van het Jaar’-verkiezing, onderdeel van Sustainable Brand Index™ Netherlands. Het helpende bord is ontstaan vanuit de missie van HAK en ontworpen aan de hand van wetenschap om kinderen te helpen onbewust meer groenten te eten. Want jong geleerd is immers oud gedaan. Op 25 maart wordt de winnaar gekozen door de vakjury.
Enigszins overdonderd door de enorme belangstelling van consumenten voor het in januari door HAK op de markt gebrachte intelligente groentebord dat kinderen moet verleiden dagelijks meer groenten te eten, besloot de fabrikant uit Giessen besloten de productie van ‘Het Helpende Bord’ voor de derde keer in één maand op te schalen. Direct na de introductie op 14 januari ontstond een run op het bord. Volgens HAK directeur Marketing en Innovatie Nicole Freid heeft het Helpende Bord een snaar bij consumenten geraakt en bevestigt het de continue uitdaging die ouders ervaren om hun kinderen dagelijks op een praktische en vrij eenvoudige manier meer groenten te laten eten.
Meer groente
HAK wil met het Helpende Bord op een praktische manier ouders en de kinderen een helpende hand bieden om het structurele probleem dat kinderen te weinig groenten eten, aan te pakken. In de praktijk blijken kinderen gemiddeld niet boven de 73 gram/dag groenten uit te komen. En dat terwijl de gezondheidsrichtlijnen in die leeftijdsgroep tussen de 100-150 gram groenten per dag adviseren.
Het ‘Helpende Bord’ lijkt zo op het oog op een normaal bord, maar is dat toch niet: het is weliswaar net als een bord voor volwassenen gemaakt van keramiek, het is vrijwel wit van kleur en het is rond, maar er zitten allerlei subtiele nudgingtechnieken in verwerkt waaronder een verdieping die speciaal voor de groenten bestemd is. Het kind wordt zo zintuigelijk op het verkeerde been gezet en verleid meer groenten te eten dan anders.
Meer weten over het helpende bord, klik HIER.
LEES OOK – HAK werkt aan ‘intelligent groentebord’ voor kinderen