Nieuws

Slimme aanpak A27 vraagt om innovatief samenwerken 

file A27

ALTENA – De werkzaamheden aan de A27 tussen Houten en Hooipolder die vanaf eind 2023 plaatsvinden zorgen voor extra reistijd en hinder. Dat betekent dat de bereikbaarheid de komende jaren onder druk staat. Hinder voor de weggebruiker op de A27 zelf, en ook op alle lokale en provinciale wegen eromheen. Alle reden voor wethouder Hans Tanis van gemeente Altena om diverse partijen bij elkaar te brengen. Doel: samen kijken naar mogelijkheden om de hinder op en om de A27 te beperken. En samen oplossingen bedenken om problemen op de lokale en provinciale wegen te voorkomen. 

Een eerste bundeling van aanbevelingen en oplossingen is samengevat in de Slimme Aanpak A27. Samen willen de samenwerkende partijen er alles aan doen om het gedrag van de weggebruiker te veranderen. Thuiswerken, andere tijden op de weg, ander vervoer, alles helpt mee. Hierbij gaan partijen voor een blijvende verandering zodat de wegen in de regio voor de lange termijn optimaal gebruikt worden. 

Zoveel betrokkenen, zoveel belangen, zoveel wensen. Tijd voor dit opmerkelijk initiatief onder aanvoering van wethouder Hans Tanis van gemeente Altena om te gaan samenwerken zoals nog niet eerder gedaan is voor zo’n groot gebied. Met een plan dat mensen en maatregelen optimaal verbindt en verder kijkt dan de eigen gemeente- of provinciegrens of een bepaald beheersgebied. 

De aanpak loopt van Houten tot knooppunt Hooipolder en zorgt voor verbinding tussen de deels bestaande stedelijke maatregelen en het grote landelijke gebied daartussen. Dit is uniek maar gezien de impact en de omvang van de werkzaamheden noodzakelijk. De samenwerkende partijen willen uiterlijk in het bestuurlijke overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van november 2022 de afspraken over de financiering en de wijze van besturen hebben vastgelegd. Zo zijn ze op tijd voordat de werkzaamheden op de A27 in 2023 daadwerkelijk van start gaan. 

Slimme aanpak

Een slimme aanpak begint met het in kaart brengen van de knelpunten in het wegennet. Analyses uit een groot aantal verschillende bronnen helpen hierbij. Samen met het Minder Hinder monitoringsplan van Rijkswaterstaat gaan we zo werken aan een gezamenlijk overzicht op het wegennet. 

De inzet van slimme maatregelen kan veel doen. Te beginnen met een campagne rijgedrag en het stimuleren van werkgevers, werknemers en bewoners om buiten de spits te rijden of thuis te werken. 

Lokale leefbaarheid én een goede bereikbaarheid en verkeersveiligheid, daar gaan we voor. Door gericht reistijden te communiceren kunnen we sluiproutes minder aantrekkelijk maken zonder een verkeersinfarct op de hoofdwegen te veroorzaken. Slimme monitoring zorgt voor een objectief beeld van het verkeer en eventuele hinder. Ook kunnen we hiermee de effecten van maatregelen toetsen en tijdig potentiële knelpunten signaleren. 

Gezamenlijke inzet

De gemeentes langs de A27 hebben de intentie om samen met het waterschap Rivierenland, het Rijk en de provincies een integraal maatregelenpakket vorm te geven. Dit pakket is aanvullend op de werkwijze van het project A27 zelf om hinder bij werkzaamheden te beperken. De gezamenlijke partijen zetten zo gezamenlijk in op een slimme aanpak om de bereikbaarheid tijdens de ombouw van de A27 te waarborgen en de lokale en provinciale wegen zoveel mogelijk te ontlasten. Maar dit kunnen ze niet alleen. Bewoners, werknemers, werkgevers, alle weggebruikers moeten een steentje bijdragen. Thuiswerken, kiezen voor het openbaar vervoer, andere tijden de weg op, alternatieve vervoersmiddelen zoals bijvoorbeeld de elektrische deelfiets, andere routes, alles helpt mee. Alles om de hinder tijdens de werkzaamheden minimaal te houden; breder, sneller en slimmer. Samen gaan voor een duurzame mobiliteitstransitie zodat de wegen in deze regio ook voor de lange termijn – als de werkzaamheden aan de A27 zijn voltooid – ontlast blijven. 

Samenwerking

Het is een innovatieve manier van samenwerken. Wethouder Tanis: “Het gaat hier om een groot gebied met veel betrokken partijen. We hebben het alleen al over twee provincies, acht gemeentes en het waterschap die wegbeheerders zijn. Een nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat, en ook het ministerie is daarbij van groot belang. Verbinding zoeken, samenwerken, maatregelen optimaal op elkaar afstemmen; hier is een slimme aanpak voor nodig om het verschil te kunnen maken.” 

De afgelopen periode is gebruikt om de verschillende maatregelen langs de A27 in kaart te brengen. “Doel is om te komen tot een integraal pakket dat meer inzet op een duurzame mobiliteitstransitie. Het komende half jaar hebben de samenwerkende partijen nodig om het maatregelenpakket verder uit te werken en te voorzien van financiering”. 

Samen is de kern voor een slimme aanpak. “Doorgaand verkeer, lokaal verkeer en bestemmingsverkeer; samen kiezen we ervoor de optimale route te gebruiken. Het doel is dan ook om gezamenlijk weggebruikers te verleiden voor ander reisgedrag te kiezen. Of niet te reizen. En dat kan breder, sneller en slimmer met de ideeën die we bundelen in de Slimme Aanpak A27. Voor een optimale, regionale samenwerking. Laten we met zijn allen deze avontuurlijke reis aangaan om de overlast tijdens en na de werkzaamheden zo acceptabel mogelijk te houden.” 

Ook interessant