Nieuws

Sleeuwijksedijk krijgt snelheidsremmers

SLEEUWIJK – Altena werkt aan een plan van aanpak om de verkeersveiligheid op de Sleeuwijksedijk te verbeteren, met name voor fietsers. Er worden volgend jaar verkeersremmende maatregelen genomen.

Het college kreeg de opdracht om de veiligheid van de Sleeuwijksedijk voor fietsers zo snel mogelijk te verbeteren met oplossingen die op korte termijn te realiseren zouden zijn. Ook moest er een voorstel komen om de Sleeuwijksedijk vanaf De Werken tot de A27 conform het geldende beleid in te richten.

Voor de langere termijn moest onderzocht worden of een vrijliggend fietspad een optie is gezien de ontwikkelingsplannen voor Werkendam-Noord.

Andere weginrichting
In het ingestelde verkeersonderzoek werden de mogelijkheden bekeken van een andere weginrichting en de nut en noodzaak van een vrijliggende fietsvoorziening. Het onderzoek concludeert dat de Sleeuwijksedijk een regionale fietsroute is, en op het weggedeelte buiten de bebouwde kom geen fietssuggestiestroken heeft. Dit klopt niet met het gemeentelijk beleid, op regionale fietsroutes horen minimaal fietssuggestiestroken te liggen.

Erftoegangsweg
Voor het gemotoriseerde verkeer is de Sleeuwijksedijk een zogeheten erftoegangsweg. Een erftoegangsweg heeft een capaciteit van circa 4.500 tot 6.000 motorvoertuigen per dag en kent buiten de bebouwde kom een maximum snelheid van 60 km/uur, binnen de bebouwde kom 30 km/uur. Uit verkeerstellingen blijkt dat per gemiddelde werkdag 2.300 voertuigen van het gedeelte binnen de bebouwde kom gebruik maken, en circa 1.600 motorvoertuigen van het gedeelte buiten de bebouwde kom. Er wordt op beide delen door het gemotoriseerde verkeer circa 10 km/uur te hard gereden. ‘Dit zit op de grens om maatregelen te overwegen om de snelheid terug te dringen, aldus het college.

Fietsvoorziening
Vanwege de huidige bebouwing langs de dijkweg en kruinbreedte van de dijk is er te weinig ruimte voor een vrijliggende fietsvoorziening. ‘Ook het plaatsen van het fietspad onder aan de dijk aan de rivierzijde van de dijkweg is niet eenvoudig. Dit kost veel tijd, aangezien overleg met verschillende belanghebbenden noodzakelijk is. Ook brengt het een forse investering met zich mee.’ Wel is het mogelijk vrijliggende fietsvoorzieningen aan te leggen langs de toekomstige tweede ontsluitingsweg van Werkendam. Herinrichting van de bestaande dijkweg lijkt het meest kansrijk om de veiligheid van het fietsverkeer te verbeteren.

Maatregelen 
In het verkeersonderzoek zijn de volgende opties bekeken rond herinrichting van de dijkweg. Allereerst rode fietssuggestiestroken op het gedeelte buiten de bebouwde kom. Tweedens een herinrichting binnen de kom en erftoegangsweg buiten de kom, en een herinrichting naar fietsstraat. Ook is gekeken naar het principes ‘Natuurlijk Sturen’, zoals op de Hoge Maasdijk in Andel gebeurt.

Op basis van effectiviteit, kosten en uitvoering op korte termijn scoren de ‘rode fietssuggestiestroken’ het beste samen met snelheidsremmende maatregelen.

Aan de slag
De gemeente gaat in het eerste kwartaal van 2025 aan de slag met de rode fietssuggestiestroken en snelheidsremmers. Ook worden gesprekken met de omgeving opgestart. De resultaten worden na de zomer van 2025 verwacht

Ook interessant