Nieuws

Mobiliteitsmanagement tijdens verbreding A27: minder drukte, minder hinder

REGIO – De verbreding van de A27 brengt, ondanks zorgvuldige voorbereiding, hinder met zich mee voor weggebruikers. Om drukte op de weg te beperken, zet Rijkswaterstaat in op mobiliteitsmanagement. Maar wat houdt dat precies in? Mobiliteitsadviseurs Gerco Huisman en Martijn Derksen leggen het uit.

Heel concreet is mobiliteitsmanagement een verzamelnaam voor alle inspanningen om de mobiliteitskeuzes van mensen te beïnvloeden. ‘De aanpak die wij in opdracht van Rijkswaterstaat voor de A27 hebben bedacht, richt zich vooral op het beperken van het aantal weggebruikers in de spits’, legt Gerco Huisman uit. ‘Door reizigers te stimuleren om vanuit huis te werken, buiten de spits te rijden of door hen te verleiden om alternatieve vervoersmiddelen te gebruiken, zoals het openbaar vervoer of een e-bike. Het draait vooral om gedragsverandering én goede alternatieven faciliteren.’ Het doel van mobiliteitsmanagement bij het project A27 Houten – Hooipolder: elke werkdag 1.500 minder voertuigen per spits per rijrichting.

Samenwerking

Een uitdaging van formaat; duizenden weggebruikers bereiken én hun gedrag beïnvloeden. Hoe pak je dat aan? ‘Daarvoor zoeken we onder andere de samenwerking op met andere partijen’, vertelt Martijn Derksen. ‘Zoals wegbeheerders, het openbaar vervoer, werkgevers en regionale mobiliteitsnetwerken. Een deel van hen werkt al structureel aan gedragsverandering van weggebruikers en deze organisaties zijn sterk verankerd in de regio. Ook is het zaak om voor een breed pakket aan maatregelen te zorgen, zodat er altijd wel wat bij zit voor verschillende mensen. De een raakt gemotiveerd van de gezondheidswinst die een dagelijkse fietstocht met zich meebrengt en een ander zal misschien nooit zijn auto laten staan, maar is wel bereid om buiten de spits te rijden. Weer een ander wordt juist geprikkeld door een beloning in ruil voor minder kilometers rijden. We proberen met verschillende maatregelen zo dicht mogelijk in de buurt bij de behoeften van mensen te komen.’
Gerco Huisman en Martijn Derksen: ‘We zijn samen met Riveer bezig om vervoer over water te stimuleren’

Gedragsverandering

De coronacrisis heeft ons in sneltreinvaart geleerd dat thuiswerken in veel gevallen heel goed werkt. Dat is een groot voordeel voor mobiliteitsmanagement, vertelt Huisman. ‘De bereidheid van mensen om gedeeltelijk thuis te werken is nu veel groter dan voorheen. En daar plukken we de vruchten van als het gaat om de drukte op de weg. Dat merken we ook op de A27. Werkgevers bieden nu ook meer ruimte aan medewerkers om thuis te werken en faciliteren dit. We grijpen deze gedragsverandering aan om samen met mensen te kijken hoe we een deel van dat gedrag ook in de toekomst vast kunnen houden.’

Openstaan

Achter de schermen wordt al volop samengewerkt met regionale initiatieven zoals goedopweg.nl en met verschillende werkgeversorganisaties. Maar de komende tijd worden de inspanningen van de mobiliteitsadviseurs ook steeds zichtbaarder voor reizigers. ‘Zo zijn we samen met Riveer bezig om vervoer over water te stimuleren, werken we aan een beloningsproject voor regelmatige weggebruikers en ontwikkelen we een gedragscampagne om reizigers te wijzen op alternatieven voor de auto’, legt Derksen uit. Ondertussen drukken de heren iedereen op het hart om vooral open te staan voor andere manieren van reizen en te ontdekken wat het je kan brengen. ‘Kijk naar de e-bike’, besluit Huisman. ‘Daarmee omzeil je niet alleen files, het is ook nog eens goed voor je gezondheid én je bespaart kosten.’

(Rijkswaterstaat – Foto archief ter illustratie.)

Ook interessant