Nieuws

Giessense groentefabrikant HAK slaat nieuwe richting in met ‘vers’

GIESSEN / DEN BOSCH – Groentefabrikant HAK, met de bakermat in Giessen, heeft haar productiefaciliteit bij HAK Fresh in Den Bosch volledig vernieuwd en officieel geopend. Met een nieuwe visie, strategie en innovatief assortiment van nieuwe koelverse groente-oplossingen met hoge toegevoegde waarde, is het bedrijf klaar om met HAK Fresh de foodservice en retail versmarkt verder open te breken.

In de nieuwe, BRC AA-gecertificeerde groente-versfabriek focust HAK onder het label HAK Fresh zich in eerste lijn op de productie van groenteoplossingen zoals pizza topperssalad boosters en bread boosters voor grote foodservice-klanten zoals tankstations, inflight- en bedrijfscatering en franchiseformules. Daarnaast levert HAK Fresh ready-to-eat en ready-to-heat samengestelde salades en maaltijdcomponenten met groenten als hoofdingrediënt aan supermarkten.

State-of-the-art

Op de voormalige productielocatie van Peter van Halder in Den Bosch (het bedrijf dat HAK in 2017 overnam – red.) heeft de groentefabrikant uit Giessen nu een state-of-the-art productiefaciliteit neergezet met zowel een koude als een warme keuken welke opereren onder high care en high risk principes die beide voldoen aan de hoogste kwaliteits- en hygiëne-eisen (BRC AA). Zo biedt HAK Fresh bovengemiddeld lange houdbaarheidstermijnen (THT – red.) aan die oplopen tot wel 10 dagen na verhitting. Bovendien zijn alle producten in een steriele omgeving verwerkt volgens het Groene Keuken principe van HAK, namelijk zonder toevoeging van conserveermiddelen en 100% natuurlijk. Ook de bestaande snijderij is volledig vernieuwd, wat ook betekent dat de fabriek uiterst flexibel is en klanten kunnen kiezen uit een zeer grote variëteit aan “snitten” en verpakkingsvormen die passen bij de specifieke producttoepassing en klantwensen. Te denken valt aan blokjes, stiften, julienne, schijven etc.

Waarde toevoegen

“We zijn nu echt klaar om onze ambities in vers waar te gaan maken”, zo stelt directeur van HAK Fresh, Rogier Hilkes. De nieuwe groente-versfabriek inclusief eigen in-huis culinaire concept- en productontwikkeling biedt volop kansen om klanten in het foodservice-segment en retail niet alleen te ontzorgen, maar ook waarde toe te voegen met onderscheidende productcreaties en nutritionele en smakelijke plantaardige oplossingen.

Hilkes: “Dankzij een breed scala aan bereidingen – van blancheren tot roosteren tot grillen en marineren – kunnen wij voor klanten het complexe en culinaire keukenwerk overnemen en oplossingen met verse groenten bieden van een zeer constante kwaliteit, die bovendien smaakvol en gezond zijn en die de maaltijden van onze klanten verrijken. Daarbij zijn onze producten zeer goed houdbaar – minimaal vier dagen voor de basis producten, maar met een extra hittebehandeling tussen de vier en de acht dagen en zelfs tot tien dagen. Dat alles opgeteld bij het feit dat consumenten meer en meer aandacht hebben voor gezondheid en groenten – en om die reden verwachten dat (tussendoor) maaltijden die ‘on the go’ buitenshuis worden gekocht naast lekker ook een variëteit aan plantaardige, smakelijke en kleurrijke ingrediënten bevatten – maakt dat wij nu echt klaar zijn om een grote speler in ‘vers’ te worden en met klanten mee kunnen denken over hun productontwikkeling en categorymanagement.”

Nieuwe richting

Dat HAK Fresh een uitgesproken en deels nieuwe richting inslaat, kan volgens Hilkes ook worden opgemaakt uit het feit dat het bedrijf in Den Bosch afscheid heeft genomen van de productie van maaltijden en soepen en het leveren van onbewerkte groenten aan bijvoorbeeld zorginstellingen. “We denken meer toegevoegde waarde te kunnen leveren met de productie van ‘green specialties’, en nemen voor lief dat dit leidt tot het tijdelijk wegvallen van een deel van onze omzet. De potentie van onze nieuwe oplossingen is vele malen groter en sorteert maximaal voor op de toekomstige ontwikkeling van wat waar gegeten gaat worden.”

www.hakfresh.nl

Ook interessant