WERKENDAM – Gemeente Altena heeft onderzoek gedaan welke maatregelen mogelijk zijn om de parkeerdruk in het centrum van Werkendam te beperken. Bij De Burcht komen tien extra parkeerplaatsen voor auto’s, en verspreid door het centrum komen parkeerplaatsen voor fietsen. Grotere maatregelen zoals een parkeerkelder blijken financieel onhaalbaar. De gemeente doet nog nader onderzoek naar het verplaatsen van de weekmarkt en het parkeerbeleid.
De gemeente onderzocht het uitbreiden van het bestaande aanbod van parkeerplaatsen en de realisatie van goede fietsparkeervoorzieningen rondom de Hoogstraat. Tevens werden de mogelijkheden bekeken voor een grote parkeervoorziening (circa 100-200 parkeerplaatsen) in het centrum. er werd bekeken in hoeverre de routering binnen het centrum anders vorm gegeven kan worden en de mogelijkheden van het anders inrichten of verplaatsen van de weekmarkt.
De parkeerproblematiek in Werkendam is tweeledig. Aan de ene kant is er sprake van een hoge parkeerdruk in het centrum met name op de zaterdagen door de weekmarkt op het parkeerterrein bij de Gedempte Haven. Anderzijds is sprake van hoge parkeerdruk voor de bewoners tijdens de nachtelijke uren.
Uitbreiden bestaand aanbod
In het gebied de Burcht (‘in de tuin’ van de voormalige ABN bank) wordt in november 2024 gestart met de realisatie van circa tien extra parkeerplaatsen. Het betreft herinrichting van bestaande verharding. Naast realisatie van (extra) parkeerplaatsen vindt de gemeente het van belang dat bezoekers die het Werkendamse centrum bezoeken anders dan met de auto naar het centrum zuden moeten gaan. ‘Wij willen het gebruik van de fiets stimuleren. Eind november worden op een aantal plekken in het centrum (Het Plein, Gedempte Haven en Lijnbaan) (extra) ‘fietsnietjes’ geplaatst waar de fietsgebruikers op veilige wijze de fiets kunnen stallen. De locaties van deze plaatsen zijn besproken met de Dorpsraad en de BIZ.’
Voor de woonbuurten werden de beperkt aanwezige locaties waar parkeerplaatsen kunnen worden gerealiseerd bekeken. Het gaat altijd om bestaande groenstroken die moeten worden verhard. Uit overleg met de betrokken partijen alsook binnen de gemeentelijke organisatie vindt men het niet wenselijk -of mogelijk – om bomen/groenstroken weg te halen in ruil voor parkeerplaatsen. ‘In het kader van waterberging en het zo groen als mogelijk houden van de kern is het daarom niet mogelijk om solitaire parkeerplaatsen te realiseren.’
Wel werden particuliere terreinen potentieel als geschikt bevonden voor de realisatie van tien tot twintig parkeerplaatsen op elk terrein. Hier wordt nog verder over gesproken. Ook is de gemeente voornemens om voor een aantal (smalle) straten met grote parkeerdruk een eenrichtingsregeling in te stellen. ‘De kans op ontmoetingen van tegemoetkomend gemotoriseerd verkeer worden hiermee gereduceerd, en daarmee wordt de ervaring van de parkeerdruk verlaagd. Deze maatregelen worden nog besproken met de betrokkenen in de verschillende straten.
Parkeergarage centrum
De huidige parkeerproblematiek zal naar verwachting in de toekomst verder toenemen. In dit verband werd de realisatie van een parkeergarage verkend middels een quick scan naar situering, mogelijke parkeercapaciteit, en kosten van bouw en beheer. Op basis hiervan komt enkel de locatie Koppenhof/Gedempte Haven (huidige locatie weekmarkt) als mogelijke locatie naar voren. De beschikbare oppervlakte biedt ruimte voor 70 extra parkeerplaatsen die verdiept worden aangelegd. Samen met de parkeerplaatsen op maaiveld ontstaat dan ruimte voor circa 140 parkeerplaatsen, in plaats van de huidige 73 parkeerplaatsen.
Verdiept parkeren vraagt een investering van 3,15 – 4,20 miljoen euro. De jaarlijkse beheerkosten komen met toepassing van een parkeersysteem voor regulering van het parkeren uit op circa 56.000 euro. ‘Deze forse (eenmalige) investerings- en (jaarlijkse) beheerkosten, tezamen met de zeer beperkte te verwachten opbrengsten en de onwenselijkheid om betaald parkeren in te voeren voor bezoekers aan Werkendam, doen ons besluiten om hier vooralsnog niet op door te pakken.’
Routering in centrum
De snelheid van het gemotoriseerd verkeer over de Nieuwe Weg ligt vrij hoog, was de indruk uit een eerdere informatiebijeenkomst. De gemiddelde snelheden blijken echter beperkt hoger te liggen dan toegestaan. ‘e verkeersintensiteit is passend bij de functie die de Nieuwe Weg heeft.’ Verder blijkt de huidige routering van het bevoorradingsverkeer logisch en conform het huidige mobiliteitsbeleid te zijn. Dat wil zeggen dat bevoorradingsverkeer richting het centrum via de Bandijk en Sasdijk moet rijden, om de route over erftoegangswegen zo kort mogelijk te houden. Dat betekent dat de routing voor het bevoorradend verkeer niet zal worden aangepast.
Wel is de gemeente voornemens om het wegprofiel in de Nieuwe Weg te laten verspringen waardoor de snelheid van het (vaak zware bevoorradings)verkeer verder wordt beperkt. Ook past men op een aantal locaties de parkeerverwijzing aan. Bijvoorbeeld op het Plein waar deze slecht zichtbaar is.
Weekmarkt
De zaterdagse weekmarkt staat sinds circa twintig jaar op het Koppenhof/Gedempte Haven, één van de grootste ‘parkeerpleinen’ in het centrum van Werkendam. Bij de start van de weekmarkt stond deze locatie nagenoeg helemaal vol met marktkoop-kramen en -wagens. Door terugloop van het aantal marktkoopkramen en- wagens is een deel van het plein (circa 30-40%) momenteel niet meer effectief in gebruik voor de weekmarkt.
De gemeente meent dat het gebruiken van het niet gebruikte deel vor parkeren niet verkeersveilig is, omdat er geen goede/veilige afzetting tussen de marktkramen en -wagens (waar mensen lopen) en de parkeerruimte mogelijk is. Samen met de marktkooplieden spreekt de gemeente eind 2024/begin 2025 over een compactere locatie in de directe nabijheid van het Werkendmase centrum.
Door het verplaatsen van de zaterdagweekmarkt komen dan 73 parkeerplaatsen op de Koppenhof/Gedempte Haven volledig beschikbaar. Dat gaat dan weliswaar ten koste van zo’n 40 parkeerplaatsen op die alternatieve weekmarktlocatie.
Parkeertellingen
Met ingang van september 2024 is gemeente overigens ook gestart om (twee)jaarlijks parkeertellingen uit te voeren in Werkendam, Sleeuwijk, Woudrichem, Nieuwendijk, Hank en Wijk en Aalburg. Op basis van deze jaarlijkse tellingen ontstaat een goed en actueel inzicht in de lokale parkeerdruk.