Nieuws

Eerste editie Zakenpraat gaat de boeken in als geslaagd

DUSSEN / ALTENA: B2B-platform Ondernemend Altena organiseerde – als pilot – een brainstormsessie voor ondernemers. Acht ondernemers met verschillende achtergronden qua business deelden inzichten en meningen. Ook de gemeente schoof aan bij gastheer De Rooy Hoveniers. Onderwerpen als instroom personeel, werving en begeleiding lagen op tafel, maar ook items als sociaal ondernemerschap en beschikbare bedrijfshuisvesting kwamen voorbij. Zakenpraat, zonder vastgestelde agenda maar met koffie en cake, verliep in een relaxte sfeer. Ondernemers vinden het event unaniem ‘waardevol’ en willen graag een vervolg.

Dick van Culenborg (DVC Watergroep Groep uit Dussen) was één van de deelnemers. Hij vond de uiteenlopende samenstelling van het gezelschap prima: ‘Met nogal uiteenlopende ondernemingen krijg je ook eens andere info en worden er zaken aangehaald die best inspiratie geven. Het interessante en leuke van deze sessie was dat al bij de voorstelronde diverse onderwerpen werden aangesneden die bij meerdere ondernemers spelen. De geplande tijd van twee uurtjes zat er zo op en voor mijzelf waren de onderwerpen nog lang niet op! Dus een vervolg is zeker gewenst.’

Ondernemer Hanko Rosenbrand (Altena Car Lease uit Wijk en Aalburg) deelt die mening en laat weten: ‘Interessante ochtend! Het was een mooie setting met een mooie groep ondernemers. Zeker de moeite waard om dit door te zetten.’

Personeel
Sociaal ondernemer Wendy van Pamelen (Textile Design uit Waardhuizen) onderneemt sinds anderhalf jaar in de regio en vond Zakenpraat ‘een mooie gelegenheid om kennis te maken met collega-ondernemers.’ Maar ook: ‘Het was een ongedwongen sfeer waarbij diverse onderwerpen zoals bedrijfshuisvesting en personeel aan de orde kwamen. Ondanks de verschillende branches bleken we op dit punt te maken te hebben met dezelfde problematiek en leidde dit tot mooie discussies. Voor mij was het een geslaagde Zakenpraat en kijk ik graag uit naar de volgende.’

Mario Kruijsse (Sommos – Management Organisatie Support) vond de onderwerpen ‘boeiend en actueel’.  Dat gold vooral het ‘personeelsvraagstuk’. Vanuit zijn vakgebied reageert hij: ‘De meeste ondernemers staan voor een uitdaging wat betreft de instroom van personeel. Brancheorganisaties en opleidingsinstituten kunnen hierin een belangrijkere rol vervullen. Interne loopbaanplanning en loopbaanontwikkeling, primair, secundair en tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn triggers om personeel aan te trekken en te behouden. Kruijsse vindt de inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt zeker waardevol in de aanpak van personeelstekorten als dat past binnen het bedrijf.

Lees ook:

Event: Ondernemers brainstormen met ondernemers | VOL

 

Ook interessant