REGIO – Op 6 oktober dit jaar organiseerden ondernemersvereniging IKG Gorinchem en de gemeente Gorinchem een ondernemersontbijt. Rijkswaterstaat gaf een presentatie over de verbreding van de A27. Deze ging over de verwachte hinder, andere manieren van reizen en de start van de werkzaamheden. Zo laat Rijkswaterstaat weten.
De bereikbaarheid van Gorinchem is al vele jaren een grote zorg voor ondernemers in de stad. Bekendstaan vanwege de files, met name die bij de Merwedebrug, doet het imago geen goed. ‘Wanneer we niet goed bereikbaar zijn, heeft dat invloed op onze concurrentiepositie. Klanten moeten naar de winkels in ons centrum kunnen komen en medewerkers moeten ook gemakkelijk hun werk kunnen bereiken.’ Aan het woord is Edward van der Meijden, directeur van Cantrijn, een advies- en ondersteuningsbureau voor brancheverenigingen en projectorganisaties. Hij is al jaren bestuurlijk actief in de stad en sinds 3,5 jaar voorzitter van ondernemingsvereniging IKG. ‘We zoeken al heel lang naar manieren om beter bereikbaar te zijn. Dit doen we samen met de gemeente en met Samen Bereikbaar, het bedrijvennetwerk voor mobiliteit, duurzaamheid en bereikbaarheid.’
Tijd nodig voor bedrijventerrein
Rijkswaterstaat-medewerkers Erna Ceelen en Gerco Huisman van het projectteam A27 Houten – Hooipolder gaven een presentatie tijdens het ondernemersontbijt van 6 oktober. Zij vertelden dat Groote Haar waarschijnlijk in 2026 klaar voor gebruik is. IKG had graag gezien dat dit eerder was geweest. ‘Vanzelfsprekend vinden we het jammer, want we hebben hier samen met de gemeente Gorinchem veel energie in gestoken’, reageert Van der Meijden. ‘Maar sommige zaken hebben kennelijk ook gewoon tijd nodig, zoals het inklinken van de bodem in het gebied. Verder hebben we trouwens wel het gevoel dat Rijkswaterstaat serieus naar ons luistert. Áls ze kunnen meebewegen, doen ze dat.’
Actief blijven en kansen zien
Hoe dan ook, enkel wachten op de start van die werkzaamheden staat niet in het woordenboek van Gorinchem en IKG. ‘Er is de laatste 15 jaar ook zeker het een en ander verbeterd aan de infrastructuur’, weet Van der Meijden. ‘Zoals aan de A15. Alleen heeft dat nog niet de betere bereikbaarheid opgeleverd waarop we hadden gehoopt.’ Volgens Van der Meijden is het zaak om de komende periode positief en actief te blijven, ondanks het gevoel dat het misschien te langzaam gaat. ‘Wanneer je een afwachtende houding aanneemt, schiet je jezelf uiteindelijk toch in de voet.’ En dus heeft Van der Meijden alweer een nieuw belangrijk moment binnen de Rijkswaterstaat-planning op de korrel: het definitief bekendmaken van de aannemer. ‘We zullen te zijner tijd zeker contact met hem opnemen. Mogelijk kunnen we het uiteindelijk samen toch voor elkaar krijgen om wat sneller tot een betere bereikbaarheid te komen.’