ALTENA – Om elektrisch rijden mogelijk te maken, moet iedere gemeente laadpalen plaatsen. De gemeente Altena wil hierover zelf de regie voeren en bepalen welke marktpartij in Altena de beste resultaten kan opleveren.
Altena ziet hiermee af van deelname aan het traject Regionale Aanpak Laadinfrastructuur met Vattenfall. In de bestuursovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur maken regio en rijk afspraken om via een programmatische aanpak samen aan de uitrol van de laadinfrastructuur te werken. Via de zogeheten Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) bepaalt daarvoor de nodige acties.
Onderzoek
Altena vaart dus een eigen koers. De gemeente laat daarom onderzoeken op welke manier Altena het best een proactieve laadinfrastructuur kan realiseren, waarbij de gemeente zelf de regie houdt over de aantallen laadpalen, de tarieven en de voorwaarden van plaatsing.
Hert college heeft de raad laten weten twee varianten tegen het licht te willen houden. Allereerst de optie om als gemeente zelf te investeren in laadinfrastructuur. Of een concessie te verlenen aan een zelf te kiezen marktpartij of combinatie daarvan.
Wordt dus vervolgd.
Aanvragen
Wie overigens geen ruimte heeft om een elektrische auto op eigen terrein op te laden kan een laadpaal aanvragen in de buurt van de eigen woning. Andere personen kunnen de laadpaal dan ook gebruiken. De gemeente laat weten: ‘Wij bepalen de locatie van de laadpaal. Het gaat namelijk om een openbare laadpaal waar meer mensen gebruik van kunnen maken. We proberen om de laadpaal binnen een straal van 300 meter van het aanvraagadres te plaatsen.’
(archieffoto ter illustratie)
Lees ook: Laadpalen in Altena zaak van burgers en de markt, aldus college Aalburg (mei 2016)