REGIO / WIJK EN AALBURG: Het werken aan elektrische voertuigen (EV) is behoorlijk gevaarlijk. Je moet er minstens 18 jaar voor zijn en het officiële NEN-9140 certificaat voor hebben. Om vmbo-leerlingen toch kennis te laten maken met deze techniek bouwden docenten mobiliteit & transport van vier vmbo-scholen, onder begeleiding, hun eigen EV-trainer. Eén van die scholen is Willem van Oranje college in Wijk en Aalburg.
Het lijkt op een modelauto en in wezen zit alle techniek van een echt EV in dit model. Met dit verschil dat het hier gaat om 48 Volt, waar een elektrische auto 400 tot 800 Volt heeft. De EV-trainer is in eerste instantie ontwikkeld door oud-docent Toon Dekkers. Hij kwam met zijn prototype naar Erwin Heuvelmans die, naast docent aan het Munnikenheide College in Etten-Leur, vooral landelijk coördinator Platform Mobiliteit & Transport is.
“Ik was heel blij met deze eerste versie, maar die moest nog wel verder doorontwikkeld worden”, vertelt Heuvelmans. “Ik heb binnen het Sterk Techniekonderwijs-platform een oproep uitgezet en samen met het Loket in Zwijndrecht, Willem van Oranje college in Wijk en Aalburg en het Van Lodenstein College in Hoevelaken bouwden we vier werkende EV-trainers. Ik ben erg blij met het resultaat. Zonder de STO-gelden hadden we dit niet kunnen doen.”
Leerling stelt EV-trainer zelf samen
De EV-trainer wordt inmiddels professioneel gefabriceerd en al meer scholen hebben hem aangeschaft. “Leerlingen krijgen via de aangesloten software opdrachten die ze uit moeten voeren op de EV-trainer”, legt Heuvelmans uit. “Opdracht één is altijd Veiligheid. Je werkt immers met stroom en in de garage moet je bij het werken aan een echt EV de werkplek markeren met rood-wit lint. Voor de zogenoemde ‘vrijschakeling’ moet je speciale veiligheidshandschoenen dragen en een veiligheidsbril. Die hebben we op school ook. Op deze manier kun je de leerlingen optimaal voorbereiden op het echte werk.”
In de EV-trainer zijn alle componenten uitneembaar. Bij de tweede opdracht krijgt de leerling een lege EV-trainer en plaatst hij met een bouwtekening alle componenten erin. Vervolgens sluit hij alle componenten op de juiste manier aan. Tot slot stelt de leerling het batterijpakket samen en plaatst dit in de EV-trainer. Als alles goed is gegaan, kan hij de elektromotor starten.
EV-trainer in schoolpraktijk
Bij Loket in Zwijndrecht werken ze nu voor het derde jaar met de EV-trainer. Docent Mobiliteit & Transport Michel Oostvogels is er blij mee: “Vanuit het werkveld kwam de vraag om jongeren te enthousiasmeren voor EV, maar als ze er niet mee kunnen oefenen, staan ze met 1-0 achter. De uitdaging was dus om te onderzoeken hoe we die ‘technical gap’ konden overbruggen.” Oostvogels geeft met veel passie zijn ruim twintigjarige praktijkervaring met EV in de werkplaats door aan zijn leerlingen. “Met de EV-trainer voldoen we aan de wens van school én het bedrijfsleven. Als leerlingen nu op hun stageplek meekijken met de monteurs die aan een elektrische auto werken, herkennen ze niet alleen alle elementen van zo’n voertuig, maar ook de veiligheidsmiddelen die gebruikt worden. We krijgen positieve reacties terug van stagebegeleiders. Onze leerlingen hebben een streepje voor op andere stagiairs.”
Tekst Anke Derkse | Fotografie Hetty van Oijen.