ALMKERK – Digital Motions organiseerde donderdag (1-7) de eerste Digital Directions, een kleinschalige kennissessie bij Bierbrouwerij De Magistraat in Almkerk over hoe je kunt groeien met digitale platformen.
De stuwende krachten achter het Almkerkse Digital Motions zijn Thijs de Swart (42) en Mark van der Meijden (35). De twee gingen 1 januari van start. en ondernemen op het adres Hoekje 16. ‘We zagen dat veel MKB-ondernemers moeite hebben om digitalisering binnen hun bedrijf op de juiste manier in te zetten. Wij zijn er voor ondernemers die willen groeien door slim te digitaliseren. Niet vanuit technologische mogelijkheden, maar vanuit hun eigen bedrijfsambities.’
Groei
Met het event Digital Directions willen de Almkerkers ondernemers en beslissers op een laagdrempelige manier inspireren. De Swart: ‘In een kleinschalige setting spraken we met een zestal aansprekende bedrijven uit Giessen, Wijk en Aalburg, Veen, Gorinchem, Utrecht en Breda. Wij legden de focus op interactie met en tussen de deelnemers.’ Van der Meijden vult aan: ‘Daarnaast vinden we het erg belangrijk om relaxed te kunnen netwerken en kozen we voor een aansprekende locatie, de bierbrouwerij aan de Kruisstraat. De kennisuitwisseling duurde anderhalf uur. Centraal stond de vraag hoe je als bedrijf kunt groeien met digitale platformen. De Swart: ‘Aan de hand van concrete voorbeelden lieten wij zien hoe vergelijkbare MKB-bedrijven konden groeien met platformen die werden ingezet binnen het bedrijf, in de gehele keten of als onderdeel van het business model.’
Lastig
Vanuit het gezamenlijke delen van ervaringen werd ook helder waarom digitalisering binnen het MKB lastig van de grond komt. Van der Meijden: ‘Er is onvoldoende kennis van digitalisering in het management en digitalisering wordt vaak gezien als een IT-aangelegenheid in plaats van een bedrijfskundig vraagstuk.’ Daarnaast blijken veel MKB’ers geen innovatiebudget te hebben om digitale mogelijkheden te kunnen ontdekken en vinden ondernemers het lastig om digitalisering te implementeren in hun bedrijfsstrategie. De Swart: ‘Dat is precies hetgeen waar Digital Motions mee helpt. Met ons Digitaal Groei Model zorgen wij ervoor dat digitalisering onderdeel wordt van je strategie.’
Digital Directions is daarom ook geen eenmalig event. De Swart besluit: ‘We laten dit op regelmatige basis terugkomen. De volgende keer wordt waarschijnlijk oktober.’