Veel ondernemers willen aan de slag met Google Ads, maar hebben geen idee hoe dit precies werkt. Zonde, want als je ze slim instelt, kunnen advertenties via Google je veel opleveren. Daarom is het zo belangrijk dat je weet hoe het werkt én hoe je het meeste uit je advertentiebudget haalt. Met de tips uit deze blogpost kom je al een heel eind, maar als je er echt actief mee aan de slag wilt kun je het beste een Google Adwords specialist in de arm nemen. Deze weet precies hoe je niet alleen zo veel mogelijk, maar ook precies de juiste bezoekers naar jouw website trekt.
Hoe werken Google Ads?
Als je een advertentie op Google hebt ingesteld betaal je alleen wanneer mensen daar daadwerkelijk op klikken. Het is dus niet zo dat je betaalt om deze advertentie een bepaalde periode online te hebben staan. Elke keer als iemand erop klikt kost je dat een vast bedrag. Dit bedrag wordt bepaald wanneer je de advertentie instelt, en kan aan de hand van de zoekterm waar je mee wilt adverteren flink variëren.
Wat kosten Google Ads?
Wanneer mensen van Google Ads horen willen ze vaak direct weten wat het precies kost. Daar is helaas geen eenduidig antwoord op te geven, want dit is afhankelijk van hoe populair de gekozen zoekterm is. Hoe meer mensen met een bepaalde zoekterm (willen) adverteren, hoe hoger het tarief is. Heb jij juist een hele unieke en originele zoekterm die bijna niemand gebruikt? Dan is het juist relatief voordelig om Google Ads in te zetten. Je moet de kosten bovendien naast de opbrengsten leggen. Als jij bijvoorbeeld €2 per klik naar jouw website betaalt (wat relatief veel is), en deze bezoeker koopt vervolgens een artikel van € 300, dan is het zeer winstgevend. Een Google Adwords specialist kan voor jou inschatten of het interessant is om Google Ads in te zetten, want het is vrijwel nooit zo dat iedereen die op jouw advertentie klikt ook daadwerkelijk iets koopt.
Hoe maak je een goede advertentie?
Als jij geld wilt verdienen aan Google Ads moet je allereerst je doelgroep heel specifiek instellen. Meestal geldt: hoe specifieker, hoe beter. Daarna is het zaak dat je de juiste zoekterm kiest. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek bepaal je welke termen voor jou interessant zijn, en op welke juist teveel concurrentie zit. Het is vaak slim om in te zetten op zogeheten long tail keywords, oftewel langere zoekwoordcombinaties. Deze typen mensen namelijk alleen in als ze heel specifiek naar een bepaald product op zoek zijn. Daarna kun je ook nog uitsluitingswoorden invoeren. Deze gebruik je om ervoor te zorgen dat de advertentie niet wordt getoond aan mensen die een variant zoeken die jij niet hebt, zoals een bepaalde kleur of afwijkend formaat. Er zijn nog meer zaken die je kunt instellen. Een Google Adwords specialist kan je er alles over vertellen, en deze kan tevens de advertenties zo instellen dat zo winstgevend mogelijk zijn.