REGIO / A27: De verbreding en vernieuwing van de A27 tussen Houten en Hooipolder kampt met veel hogere kosten dan verwacht. Ook gaan bepaalde onderdelen langer duren dan gepland zoals de nieuwe Merwedebruggen bij Gorinchem. Dat schrijft Rijkswaterstaat.
‘Oorzaken hiervan zijn prijsstijgingen, de huidige marktspanning, een te lage initiële raming en voortschrijdende inzichten, onder andere de grote complexiteit en slechtere staat van het areaal.’ In de voorjaarsnota maakte het Kabinet extra budget vrij waardoor het project met ‘urgentie kan worden vervolgd’.
Het project A27 wordt daarom gefaseerd uitgevoerd. Rijkswaterstaat begint met de meest dringende projectonderdelen. Minder urgente onderdelen worden later gerealiseerd. Hoe ziet Rijkswaterstaat dit concreet?
Werk in uitvoering
De werkzaamheden voor de uitbreiding van knooppunt Hooipolder en de aansluiting bedrijventerrein Groote Haar bij Gorinchem zijn volop in uitvoering. Hier gaat Rijkswaterstaat onverminderd mee door. Zo wordt in de zomer van 2025 de onderdoorgang bij knooppunt Hooipolder onder de A27 ingeschoven.
Korte termijn
Werkzaamheden die vanuit technisch oogpunt onvermijdelijk zijn, krijgen de hoogste prioriteit: de vervanging van de Merwedebrug en de brug bij Hagestein, die beiden richting “einde levensduur” gaan.
‘Prioritering van overige projectonderdelen vindt plaats op basis van hun bijdrage aan de doorstroming en het oplossen van verkeersknelpunten, de zogenaamde flessenhalzen.’ Dit betekent dat de wegverbreding tussen Everdingen en Gorinchem op korte termijn is gepland en dat de aanleg van de tweede Merwedebrug start nadat de huidige Merwedebrug vervangen is. De realisatie van de Merwedebruggen en de Hagesteinsebruggen zal wel enkele jaren langer duren dan verwacht.
Langere termijn
De Houtensebrug en de Keizersveerbruggen verkeren nog in prima staat. Daarom komen deze later aan bod. Rijkswaterstaat: ‘Alles blijft gericht op het bereiken van het einddoel; het uitvoeren van het hele tracébesluit en verbetering van de bereikbaarheid op deze belangrijke Noord-Zuidverbinding.’