GIESSEN – Familiebedrijf Schouten Europe uit Giessen presenteerde onlangs op de Sial-beurs in Parijs hun plantaardige visvervangers. Vorig jaar introduceerde Schouten al de plantaardige tonijn en vissticks, meer recent werd ook een ‘Burger zonder vis’ toegevoegd aan het assortiment.
“De markt van visvervangers is in ontwikkeling, stelt Commercieel directeur Arjaan van der Giessen van Schouten. “Er zijn steeds meer bedrijven die de ontwikkelingen rondom plant-based vis nauwgezet volgen. We spreken regelmatig met grote partijen uit de visindustrie die zeer geïnteresseerd zijn in onze producten en de ontwikkelingen op het gebied van plant-based vis. In Nederland zijn de aantallen die we afzetten nog beperkt, maar we zien wel een stijging van de vraag en interesse. Vooral in Scandinavië en binnen foodservice stijgt deze vraag.
Uitbreiding
Naast de genoemde producten werkt Schouten ook aan een verdere uitbreiding van haar aanbod visvervangers. “We verwachten komend jaar nog minimaal twee visvervangers aan ons assortiment toe te voegen. We willen onze afnemers blijven verrassen met innovatie’’, vertelt van der Giessen.
Pionier
Schouten startte in 1990 als pionier met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt inmiddels één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar vlees- en visvervangers, onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.