REGIO – De eerdere aankondiging van Riveer om vanaf 8 augustus online tickets in te voeren, pinbetaling kan straks niet meer, leidde in de regio tot veel reacties. Op social media reageerden veel mensen verontwaardigd, in Altena stelden partijen collegevragen. Riveer legt in een verklaring het hoe en waarom nog eens – beter – uit.
Riveer laat weten dat het kopen vooraf van online tickets nu al door de meeste reizigers wordt gedaan. ‘Wat nieuw is dat je dit
vanaf 8 augustus nog makkelijker kunt doen op je telefoon of via de website. Dit kan snel en simpel vooraf thuis, maar ook met een
smartphone als je moet wachten op de kade.’ Aldus de veerdienst.
Pin overbodig
Wie inlogt, scant vervolgens een QR-code met de mobiel en regelt zo het kaartje. ‘Je ontvangt direct een ticket waarmee je aan boord kunt. Hiermee wordt betalen aan boord via pin overbodig. De betaling gebeurt namelijk direct online.’
Pinnen mogelijk
Vanaf 8 augustus is het nieuwe systeem online. Riveer geeft aan de tijd te nemen die nodig is om de nieuwe app te introduceren. Servicemedewerkers leggen uit hoe het werkt of helpen bij de aanschaf online voor wie dat prettig vindt. ‘We stimuleren de nieuwe manier van ticketverkoop, maar de pinbetaling blijft ook beschikbaar zodat reizigers kunnen wennen.’
Op de veerverbinding van Aalst en Brakel blijft een kaartje kopen via pin mogelijk.
De nieuwe werkwijze wordt vooral toegepast bij de nieuwe elektrische veerboten. Die worden bemand door een schipper. Deze kan zelfstandig aan- en afmeren en passagiers kunnen zelf aan boord komen.
Hulp
Riveer besluit: ‘Passagiers die hulp nodig hebben bij de aanschaf van een ticket worden altijd geholpen. Zij kunnen terecht bij een servicemedewerker, op de kade of aan boord, even binnenlopen bij het havenkantoor of ons bellen voor meer informatie en uitleg. Op deze manier helpen we iedereen altijd verder.’
Voor de statistieken: Sinds 2020 (Coronaperiode) kunnen reizigers al niet meer contant betalen.