ALTENA – Uit een onderwijs- en arbeidsmarktanalyse blijkt dat Altena relatief veel oudere en jongere inwoners, alsook een kleine beroepsbevolking heeft. De bedrijven hebben daardoor moeite met het invullen van openstaande vacatures. Met de actieagenda Onderwijs en Arbeidsmarkt wil de gemeente vraag en aanbod dichter bij elkaar brengen. Samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid is daarin cruciaal.
In de eerste twee kwartalen van 2022 voerde de gemeente Altena een onderwijs- en arbeidsmarktanalyse uit. Hier volgden conclusies en aanbevelingen uit..
Aanbevelingen
Er zijn drie aanbevelingen geformuleerd:
1. Vergroot de organisatiegraad in de gemeente Altena.
2. Bereid medewerkers voor op de arbeidsmarkt van de toekomst en de
arbeidsmarktpositie voor de lange termijn.
3. Het onbenut arbeidspotentieel dat er nog is, dient zo goed mogelijk te
worden benut.
Opvolging
Per februari 2023 is een projectleider aangesteld om opvolging te geven aan de aanbevelingen door een verkenning en verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt. De projectleider stelt daarnaast een actieagenda op samen met het onderwijs en het bedrijfsleven. De focus ligt op dit moment op het vergroten van de organisatiegraad. Dit heeft tot nu toe geleid tot een nauwe samenwerking met de kopgroep ‘van Onderwijs naar Arbeidsmarkt’. Deze kopgroep bestaat uit de VO-scholen en een afvaardiging van ondernemers in Altena.
Een van de concrete resultaten uit deze kopgroep is het evenement ‘Werkend Altena’ dat in maart dit jaar is georganiseerd. Met ruim veertig bedrijven en meer dan 1.000 bezoekers is deze eerste editie succesvol geweest. Daarnaast is er een gezamenlijke visie opgezet en een jaarplan voor ’23 en ’24 opgesteld. De missie van de kopgroep is: “Werknemers van de toekomst verbinden en kennis laten maken met werkgevers in Altena. Zorgen dat inwoners in Altena aan het werk gaan voor de toekomstbestendigheid van de regio.”
Visie
De aanbevelingen uit het rapport gaat de gemeente voor een lange termijn aanpak waarmee onderwijs en arbeidsmarkt duurzaam aan elkaar kunnen worden verbonden. Met het aanstellen van een projectleider faciliteert de gemeente een aanjager om de aanbevelingen uit het onderzoek opvolging te geven en het thema onderwijs en arbeidsmarkt een vaste plek te geven in onze gemeentelijke dienstverlening. Deze aanjagende rol wordt gewaardeerd en werpt zijn vruchten af. Het maakt dat de bestaande samenwerkingen de komende periode bestendigd kunnen worden en er nieuwe samenwerkingen kunnen ontstaan. Er volgt een actieagenda ‘onderwijs en arbeidsmarkt’ die tevens aansluit op de uitvoeringsagenda van de ´Visie op werken2035´. In deze visie is aandacht voor het belang van (collectieve) samenwerking en het stimuleren en faciliteren hiervan. Dit draagt bij aan de organisatiegraad die ook voor het thema ‘onderwijs en arbeidsmarkt’ van belang is.