Als bedrijf wil je natuurlijk een goede eerste indruk bij de klant maken. Vaak wordt er gezegd dat we bij personen maar 10 seconden nodig hebben om een beeld te vormen en dit vervolgens bijna niet meer te veranderen is.
Recent onderzoek toonde aan dat dit slechts 2 seconden zijn. Of dit bij de indruk van een bedrijf exact hetzelfde is, dat kunnen we niet met 100% zekerheid zeggen. Maat het zal weinig verschillen. Hoe je als bedrijf een goede eerste indruk maakt? Lees snel verder.
Het begint aan de voorkant
Een klant komt aanrijden bij jouw bedrijf en moet wellicht even zoeken waar het is. Laat een klant echter nooit voorbijrijden doordat je onzichtbaar bent of gesloten lijkt. Investeer in goede materialen, laat bijvoorbeeld altijd specifiek een vlag bedrukken met jouw logo erop.
Geen beschikking over een geschikte plek voor een vlaggenmast? Ga dan voor een beachflag . Deze kun je eveneens personaliseren, en daarnaast van binnen naar buiten verplaatsen. Zien klanten meteen wanneer je open en gesloten bent, win-win situatie!
Het bijna perfecte plaatje
Wellicht heb jij al snel een oordeel gevormd wanneer je bij mensen over de vloer komt en het is een grote bende. Dit hebben klanten ook wanneer ze bij jouw bedrijf binnenstappen. Wanneer jouw kantoor, showroom of opslag een grote bende is, maak je een minder betrouwbare indruk.
Creëer dus bij zowel jezelf als medewerkers de gewoonte om altijd opgeruimd aan de slag te gaan, ook wanneer er hard gewerkt wordt. Dit blijft wel een lastig punt, want het moet uiteraard ook werkbaar blijven en niet té steriel zijn. In dat laatste geval kan het ook lijken of er niks gebeurt, wederom geen indruk die je wilt maken.
Het online plaatje
Voordat klanten een bedrijf bezoeken bekijken ze negen van de tien keer eerst ook de website en social media kanalen. Mocht dit niet aanspreekbaar, of erger nog; onvindbaar zijn, dan is de kans klein dat de klant besluit tot een offline bezoek. Zorg er daarom voor dat je online beeld klopt en aansluit bij jouw bedrijf.
Schroom niet om hier flink in te investeren, van logo tot website, alles moet kloppen. Wat betreft social media is het heel belangrijk dat je hier periodiek je laat zien. Wanneer een bedrijf een jaar geen teken van leven geeft, trekken veel klanten al hun conclusie.
Kortom, als ondernemer ben je ongetwijfeld iedere dag bezig met de ‘waan van de dag’. Vergeet echter nooit om ook in dit soort basale dingen tijd en geld te investeren. Het zijn de investeringen die zich later enorm gaan uitbetalen.