ALTENA – Provincie Noord-Brabant wordt verantwoordelijk voor de nazorg van de oude afvalstortplaats in Zevenbergen. De gemeenten die eerder verantwoordelijk waren – waaronder ook Altena – moeten nu de extra betalen. Hierdoor stijgt de afvalstoffenheffing in 2027 met 11%.
De voormalige stortplaats Zevenbergen wordt in 2030 overgedragen aan de Provincie Noord-Brabant (PNB). Vanuit de zogeheten Gemeenschappelijke regeling Nazorg gesloten stortplaatsen (GR) kregen de eerder verantwooverdelijke gemeente al een voorlopige naheffing. De kosten hiervan komen voor rekening van de deelnemende gemeenten aan deze GR; naar rato van het inwonersaantal. De genoemde naheffing voor de deelnemende gemeenten betreft een bedrag van ruim 9 miljoen euro waarvan 11,87%, zijnde 895.000 euro, voor de gemeente Altena.
De gemeenten hebben de keuze dit bedrag in één keer te betalen of over een periode van 10 jaar uit te smeren, waarbij voor het niet betaalde bedrag een rente van 2% betaald dient te worden.
In één keer betalen
Het college heeft gekozen de kosten van de voorlopige aanslag naheffing in één keer te betalen. Het college legt in een brief aan de raad uit: ‘De kosten zijn immers volledig in beeld en bij een betaling over 10 jaar wordt de gemeentelijke exploitatie nog geruime tijd belast met een deel van deze kosten. Daarnaast is bij uitgestelde betaling een rente verschuldigd over het openstaande bedrag hetgeen kostenverhogend werkt.’
Kostenstijging
Het betreft hier kosten voor het beheer van afval dat tientallen jaren geleden is gestort. ‘Het product afval kent een gesloten financieel systeem waarvan het uitgangspunt is dat het kostendekkend is. Tegenvallers en meevallers op het gebied van huishoudelijk afval komen ten goede of ten laste van het egalisatiefonds. Het is dan ook fiscaal toegestaan dit soort kosten ten laste te brengen van de egalisatievoorziening reiniging en door te belasten via de afvalstoffenheffing. Het college stelt voor om dat te doen. De voorlopige naheffing voor de gesloten stortplaats Zevenbergen komt dus ten laste van de egalisatievoorziening reiniging. Het is niet toegestaan dat de egalisatievoorziening negatief wordt.’
Om dit te voorkomen, stijgt de afvalstoffenheffing in 2027 met 11,5%.
Foto ter illustratie.

