Ondernemend

Hoe maak je van je bedrijf een sterk merk?

Naamsbekendheid is heel belangrijk voor een bedrijf. Je klanten moten je kunnen vinden en dan is een naam weten toch wel erg handig. Natuurlijk kan iemand googelen op rijschool in Zaltbommel of financieel adviseur Maasdriel. De kans dat er meerdere hits zijn is dan heel groot en de kans dat diegene jouw website aanklikt heel klein. Maar als iemand weet dat jouw bedrijf Rijwielhandel Het Stalen Ros heet en daar online naar zoekt dan komt vrijwel zeker jouw website bovenaan te staan. Maar hoe zorg je nu voor goede naamsbekendheid?

Een duidelijke website

Zorg dat je een duidelijke website hebt waar een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt. Een bestelling plaatsen moet eenvoudig zijn, evenals het aanvragen van een offerte of contact met de klantenservice als iemand een vraag heeft. Vermeld altijd een vestigingsadres op je website, dit is verplicht voor bedrijven. Als je vanuit huis werkt en je wilt je bedrijf niet op je woonadres registreren dan kun je een zakelijk postadres aanvragen bij een virtual office service. Zij zijn vaak gevestigd op A-locaties in grotere steden. Dit adres kun je vervolgens gebruiken als adres voor je bedrijf op je website en ook bij de inschrijving van de Kamer van Koophandel. Het kan zeker helpen als je bedrijf op een goede locatie is gevestigd, dit schept vertrouwen.

Gepersonaliseerde giveaways

Iets dat ook zeker kan helpen bij het opbouwen van naamsbekendheid is het laten maken van gepersonaliseerde artikelen die je kunt weggeven. Vaak gebruikte giveaways zijn balpennen, stickers, ballonnen en aanstekers. Je kunt in principe elk artikel laten voorzien van je bedrijfsnaam en logo. Er zijn meerdere bedrijven in Nederland die deze service bieden. Dit soort presentjes deel je uit aan klanten die je zaak bezoeken, maar ook op een beurs of congres waar je bedrijf een stand heeft of voeg ze bij bestellingen die je verstuurt.

Online naamsbekendheid

Online naamsbekendheid opbouwen kan best lastig zijn. Je moet je weten te onderscheiden van de rest. Als je een uniek product maakt dan is dat vaak niet zo moeilijk. Maar als je één van de velen bent dan wordt het een ander verhaal. Je kunt gebruik maken van Google Ads, waarmee je bovenaan de zoekresultaten komt te staan als een gebruiker van Google de juiste zoekterm invoert. Je betaalt een vast bedrag per keer dat er op jouw gesponsorde link wordt geklikt. Je kunt een plafond instellen: als er op een dag een maximum aantal kliks is bereikt verdwijnt je gesponsorde link. Zo kun je de kosten beheersen. Andere opties zijn gesponsorde berichten op sociale media zoals Facebook en Instagram.

Advies van een professional

Als marketing niet je sterkste kant is dan kun je je laten adviseren door een professionele marketeer. Deze kan samen met jou een offline en eventueel ook een online strategie voor meer naamsbekendheid opzetten die past bij jouw bedrijf zodat het budget dat je hiervoor hebt gereserveerd zo efficiënt mogelijk kan worden ingezet.

Bron: www.zakelijkhuren24.nl

Ook interessant