Nieuws

Is AI echt een zegen voor ondernemers?

ALTENA – De menselijke factor is essentieel voor succesvol ondernemen, zeker in een tijd waarin kunstmatige intelligentie (AI) steeds belangrijker wordt. Ook in Altena ontdekken steeds meer ondernemers de voor- én nadelen van Artificial Intelligence (AI). Een rationele mix van gezond verstand, emotie en AI, lijkt het juiste advies voor het inzetten van deze ‘slimme stagiaire’ …

Allereerst een definitie: Artificial intelligence (AI) is een toegepaste wetenschap waarbij computers bepaalde menselijke taken, zoals leren, redeneren, analyseren, problemen oplossen en beslissen, overnemen. Mooi. Maar wat moet, of kun je ermee binnen je bedrijf?

Wie collega’s spreekt over dit onderwerp, hoort dat velen de menselijke factor binnen het zakendoen (productie, sales, logistiek etc.), onmisbaar vinden. In die zin wordt AI als technologie door menigeen ‘gevreesd’. Wat helder is dat AI de analyse van bedrijfs- en verkoopgegevens zeker kan verbeteren en op grond daarvan goede aanbevelingen kan doen. Toch zijn er situaties waarin ethische overwegingen en contextuele kennis nodig zijn om tot goede ondernemersbesluiten te komen. Mensen kunnen nuances in situaties immers beter beoordelen en zo afwegingen maken die verder gaan dan wat je enkel op basis van data-analyse zou doen. De wijze waarop een ondernemer bijvoorbeeld zijn missie uitvoert en ambities vormgeeft, is gebaseerd op bedrijfsethiek: het handen en voeten geven aan normen en (morele) waarden binnen de onderneming. Dit samen doen vraagt om overleg.

AI kan enkel en alleen ethisch ‘handelen’ op basis van gegevens en richtlijnen waarmee het is geprogrammeerd. Medewerkers moeten daarom toezicht houden op AI-toepassingen om ervoor te zorgen dat ze op een ethisch en maatschappelijk verantwoorde manier gebruikt worden.

Mensen zijn in staat om creatief te denken, processen die (nog?) maar moeilijk door AI kunnen worden uitgevoerd. Out-of-the-box denken – en zo tot nieuwe ideeën komen om zakelijk te groeien of om zich scherper te onderscheiden in een markt vol concurrentie – is echt voorbehouden aan het menselijk brein. Maar er is meer waarom AI alleen niet zaligmakend is.

Relaties met medewerkers en klanten vereisen empathie, begrip en emotionele intelligentie. Mensen kunnen effectief communiceren, onderhandelen en conflicten oplossen, wat bijdraagt aan een positieve werkcultuur en klanttevredenheid.

Veranderingen en vaardigheden

Dan het punt van de voortdurend veranderende wereld, in Altena en de wijde regio niet anders. Mensen kunnen zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden en onverwachte uitdagingen. Dat vermogen is cruciaal voor de continuïteit (groei en bloei) van je bedrijf, juist in die dynamische omgeving.

Vervolgens is er ook nog zoiets als leiderschap dat AI ook niet biedt. Inspireren en motiveren is bij uitstek een menselijke vaardigheid. Het vermogen om binnen je onderneming hartstochtelijk je visie uit te dragen, medewerkers te inspireren en samen bedrijfsdoelen na te streven, zijn fundamenteel voor een succesvolle onderneming.

Conclusie

Hoewel AI veel bedrijfsprocessen kan automatiseren en verbeteren, blijft de menselijke factor binnen je onderneming van onschatbare waarde. Huiselijker gezegd: AI is een slimme, breed gewaardeerde stagiaire. Deze biedt waardevolle input en neemt werk uit handen, maar je kijkt altijd met hem/haar mee.

Dit artikel van Ondernemend Altena verscheen eerder in het magazine Bedrijvig.

Ook interessant