REGIO – Opnieuw (en dus onveranderd) staat de A27 in de file top tien van de ANWB. Het traject 27 Utrecht -> Breda (Lexmond – Werkendam) staat fier bovenaan.
De filezwaarte (lengte x duur file) op de Nederlandse wegen is in 2023 met 17 procent opnieuw fors gestegen. Dat concludeert de ANWB op basis van haar meeste recente filecijfers, gemeten op alle A- en N-wegen in Nederland. Nadat de laatste coronamaatregelen eind maart vorig jaar werden ingetrokken keerden de dagelijkse files op de wegen vrijwel direct terug. Het afgelopen jaar is de filezwaarte verder toe genomen en daarmee terug op het niveau voor corona.
In de meeste provincies nam de verkeersdrukte het afgelopen jaar toe in vergelijking met 2022. In de drukste provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant groeide de filezwaarte respectievelijk met 18 en 22 procent. In Noord-Holland zelfs met 28 procent. De verkeersintensiteit op het wegennet is dagelijks zo hoog dat iedere beperking of afsluiting direct gevolgen heeft voor de doorstroming. Zo zorgden het afgelopen jaar de noodzakelijke werkzaamheden op de A29 in de Heinenoordtunnel en op de Haringvlietbrug (N57) voor veel files en extra oponthoud op de omleidingsroutes. Aldus de ANWB.
De top 5
Traject | Deeltraject | 2023 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|
1 |
A27 Utrecht -> Breda |
Lexmond – Werkendam |
<-> |
1 |
|
2 |
A27 Breda -> Utrecht |
Geertruidenberg – Gorinchem |
↑ |
– |
|
3 |
A58 Breda -> Eindhoven |
Moergestel – Oirschot |
↓ |
2 |
|
4 |
A2 ‘s-Hertogenbosch -> Utrecht |
knp. Empel – Kerkdriel |
↑ |
– |
|
5 |
A2 Utrecht -> ‘s-Hertogenbosch |
Culemborg – Zaltbommel |
↑ |
6 |