Nieuws

Voorjaar 2026 hinder wegens werkzaamheden aan Merwedebrug A27

REGIO / ALTENA – In de eerste helft van 2026 werkt Rijkswaterstaat op en rond de Merwedebrug bij Gorinchem. Het gaat om twee projecten die nauw samenhangen: noodzakelijk onderhoud aan de huidige brug én voorbereidingen voor de bouw van de twee nieuwe Merwedebruggen.

De bestaande Merwedebrug moet veilig en beschikbaar blijven totdat de nieuwe brug klaar is. Jurgen Klein (projectmanager Over-Bruggen – op de foto links): “De Merwedebrug is toe aan vervanging, daar werken mijn collega’s van team A27 Houten – Hooipolder hard aan. Maar tot we zover zijn, gaat het verkeer continu door. En daarmee de veroudering dus ook. Daarom zorgen wij ervoor dat de oude Merwedebrug veilig en beschikbaar blijft.”

Grote onderhoudsbeurt 

Begin 2026 staat de Merwedebrug zo’n grote onderhoudsbeurt te wachten, zoals het vervangen van voegovergangen (de overgang tussen de weg en de brug), schilderwerk, herstel van leuningen en reparatie van betonschade. Klein: “We combineren de werkzaamheden waar dat kan. We pakken de voorbereiding zorgvuldig aan, met alle betrokken partijen binnen Rijkswaterstaat. Wat is er nodig om de brug de komende jaren betrouwbaar te houden? Dat brengen we allemaal bij elkaar.”

Hinder en afsluitingen

De onderhoudswerkzaamheden zorgen onvermijdelijk voor hinder. Neem bijvoorbeeld de voegovergangen tussen de weg en de brug. Door intensief gebruik slijten deze overgangen, waardoor ze geluidsoverlast kunnen geven of minder veilig worden. Het vervangen ervan is een ingrijpende klus: tijdens de werkzaamheden moet de weg worden afgesloten, omdat er tijdelijk een openstaande ruimte in het wegdek ontstaat. Door deze vervanging nu zorgvuldig uit te voeren, blijft de brug de komende jaren veilig en comfortabel berijdbaar.  Jurgen: “Soms is afsluiten onvermijdelijk. We zoeken steeds naar manieren om dat zo te doen dat de hinder niet groter is dan nodig. Veiligheid staat voorop, maar we willen voorkomen dat het onacceptabel wordt.”

Ook met bedrijven en andere stakeholders is veel afstemming. Klein merkt hoe belangrijk dat is: “We realiseren ons heel goed hoeveel impact het heeft als we een brug afsluiten. Het is niet alleen een getal van een aantal auto’s dat om moet rijden, maar dat zijn allemaal mensen op wie een afsluiting effect heeft.” Klein benadrukt het belang van goede voorbereiding voor weg- en vaarweggebruikers: “Hou rekening met hinder en pas je reistijd daarop aan. Onze mensen werken keihard om de brug veilig en beschikbaar te houden. We weten dat het veel impact heeft, maar we doen het niet voor niets.”

Werkzaamheden
  • In het eerste halfjaar van 2026 zijn er voor het onderhoud tijdelijke afsluitingen nodig van de Merwedebrug. Daarvan zijn er een aantal weekenden waarin de weg en de Merwedebrug beide kanten op volledig dicht is. De exacte data vind je in dit overzicht.
  • Omleidingsroutes komen op RWSverkeersinfo.nl, VanAnaarBeter.nlRWS.nl en de A27HoutenHooipolder.nl.
  • Voor de scheepvaart blijft passage mogelijk.
  • De bouw van de nieuwe brug start naar verwachting medio 2026.
  • De exacte planning voor de bouw van de nieuwe Merwedebrug wordt later in 2026 bekend, wanneer ontwerp en risico’s volledig zijn uitgewerkt.
(Tekst Rijkswaterstaat – Foto Studio Retouched)

Ook interessant