ALTENA – PVV Noord-Brabant kreeg antwoorden op hun vragen aan de Provincie de verkeersproblematiek op de N267 ter hoogte van de Kromme Nol snel aan te pakken. De fractie zag een nieuwe, extra afslag net na de Heusdense brug wel zitten. De provinciaal bestuurders zien weinig heil in dit plan en houden vast aan de eerder gelanceerde plannen voor een turborotonde.
Provinciale Staten is geen voorstander van de afslag, omdat slechts 10% van het verkeer op de rotonde richting Ammerzoden rijdt. En de voorgestelde nieuwe afslag is bedoeld voor dat verkeer. ‘De investering die het vergt om een nieuwe afslag aan te leggen vinden we te weinig oplossend vermogen bieden. Daarnaast is een voor de afslag noodzakelijke afrit inclusief de daarbij behorende weginrichting op de voorgestelde locatie verkeerskundig en ruimtelijk gezien niet inpasbaar. Deze ligt daarvoor te dicht op de brug.’
Verkeersstromen
Tot slot verwacht de provincie met de gemeente dat de nieuwe afslag zal leiden tot verandering van de verkeersstromen op het onderliggend wegennet. ‘Zo verwachten we dat dit zal leiden tot extra drukte op de Maasdijk bij Wijk en Aalburg en tot sluipverkeer richting de Rijksweg A2. Dit vinden we ongewenst.’
Turborotonde
‘In samenwerking met de gemeente hebben we onderzocht wat de beste oplossing is en dit blijkt het ombouwen van de rotonde naar een turborotonde te zijn.’ Aldus de Provincie in hun reactie aan de PVV.
Over de reeds aanwezige verharding legt het provicale bestuur uit: ‘Deze verharding is nu niet geschikt voor autoverkeer en is in gebruik door het fietsverkeer richting Genderen. Het opwaarderen van deze wegverharding naar een volwaardige afslag voor autoverkeer vergt onder andere een uitbreiding van asfalt en de realisatie van een omleidingsroute voor het fietsverkeer. Het ombouwen naar een turborotonde is volgens ons de beste oplossing.’
De capaciteit van de turborotonde is voldoende voor het verwachte toekomstig gebruik, inclusief de verkeersstromen van en naar Ammerzoden via de N831.
Planning
Op dit moment onderzoekt de Provincie welke mogelijkheden er zijn binnen de geldende stikstofregels. De planning voor de aanpassing van de rotonde N267/N283/Polstraat is op dit moment verder nog niet bekend. ‘De planning is mede afhankelijk van de effecten van het ombouwen op de natuur. De Aerius-berekening voeren we momenteel uit. Op basis van het resultaat daarvan volgt een voorstel voor de fasering van de werkzaamheden.’
Foto Mediaplein Altena.Net.
LEES OOK
Turborotonde lijkt beste antwoord op verkeersproblemen Kromme Nol