Het kabinet heeft nieuwe wetgeving in de pijplijn om de praktijken van WOZ-bezwaarbureaus aan banden te leggen. De toename van het aantal bezwaren legt een zware last op gemeenten en de rechtspraak. Maar is deze stap wel de juiste aanpak? En zijn de WOZ-bureaus wel de ware schuldigen achter deze ‘bezwaarvloedgolf’?
Hoe WOZ-bezwaarbureaus werken
WOZ-bezwaarkantoren opereren op het ‘no cure no pay’ principe. Dit betekent dat huiseigenaren kosteloos een WOZ bezwaar kunnen maken tegen hun WOZ-beschikking via deze bureaus. Als het bezwaar gegrond wordt verklaard, bijvoorbeeld omdat de WOZ-waarde te hoog is vastgesteld, moet de gemeente het WOZ-kantoor een vergoeding betalen voor de proceskosten.
Volgens de VNG zijn deze ‘no cure no pay’ bureaus verantwoordelijk voor een overvloed aan onnodige bezwaar- of beroepsprocedures. De VNG stelt dat gemeenten hierdoor in 2022 zo’n €17 miljoen aan proceskosten hebben moeten uitbetalen. Ook in de gemeente Altena zijn er veel WOZ bezwaren binnengekomen van dergelijke bureaus.
Stijging van WOZ-bezwaren
Er is een opmerkelijke stijging in het aantal bezwaren tegen de WOZ-beschikking: van 312.000 in 2022 naar een verbazingwekkende 627.000 in 2023. Volgens gemeenten is deze stijging te wijten aan advertentiecampagnes van WOZ-bureaus. Deze enorme toename belast de gemeentelijke infrastructuur aanzienlijk.
Gemeenten proberen hier tegenin te gaan. Sommige, zoals de gemeente Berkelland, hebben zelfs de verwachte kosten voor het komende jaar al in hun begroting opgenomen en deze doorberekend aan hun inwoners via een verhoogd OZB-tarief.
Nieuwe wetgeving
Vanaf 2024 zal er nieuwe wetgeving worden geïntroduceerd om deze bureaus aan te pakken. Het idee is om de proceskostenvergoeding voor succesvolle bezwaren met 75% te verminderen. Immateriële schadevergoedingen zullen zelfs met 90% worden verminderd.
Dhr. Vugts van KosteloosBezwaar.nl, een expert op dit gebied, deelde zijn visie: “De focus op WOZ-bezwaarbureaus is opmerkelijk. Deze kantoren zijn niet nieuw; ze zijn al jaren actief en hebben hun bedrijfsmodel niet veranderd. Het is belangrijk om te realiseren dat de stijging van het aantal bezwaren gelijktijdig optrad met een toename in de WOZ-waarden van woningen.”
De rol van de woningmarkt
Een diepgaande analyse toont aan dat er een sterk verband bestaat tussen de stijgende WOZ-waarden en het aantal ingediende bezwaren. In voorgaande jaren, zoals in 1997, 2001 en 2005, zagen we soortgelijke patronen. Toen werden de WOZ-waarden van woningen om de vier jaar berekend en stegen ze aanzienlijk.
De Waarderingskamer heeft recentelijk opgemerkt dat er in 2023 een duidelijke verandering in de woningmarkt plaatsvond. De verkoopprijzen op de woningmarkt begonnen te dalen, wat betekent dat huiseigenaren in 2023 werden geconfronteerd met veel hogere WOZ-waarden dan ze hadden verwacht.
“De kern van het probleem is niet alleen de stijgende huizenprijzen”, zegt dhr. Vugts. “Inwoners worden vaak geconfronteerd met een WOZ-waarde die niet in lijn is met hun verwachtingen. Deze mismatch leidt ertoe dat meer mensen bezwaar maken.”
Conclusie
Hoewel de nieuwe wetgeving beoogt de praktijken van WOZ-bezwaarbureaus te reguleren, is het belangrijk te begrijpen dat de stijgende huizenprijzen en de daaruit voortvloeiende hogere WOZ-waarden een aanzienlijke invloed hebben op het toenemend aantal bezware