ALTENA – GIESSEN: Gemeente Altena heeft vanwege de uitbreiding van het bedrijventerrein De Rietdijk in Giessen nieuw onderzoek gedaan naar de doorstroming op de N322 naar de A27 en de ontsluitingen van het bedrijventerrein. Hieruit blijkt dat de toename van verkeer door de verwachte autonome groei van verkeer in 2040 tot knelpunten kan leiden op deze route en de ontsluiting naar de N267. De gemeente en de provincie Noord-Brabant zijn in gesprek over de mogelijke toekomstige doorstromingsproblemen en oplossingsrichtingen.
De Mobiliteitsvisie 2040 werd vastgesteld in juni 2021. Eén van de opgenomen projecten hierin was het Verbeteren hoofdstructuur gemotoriseerd verkeer Tol —Woudrichem — de Rietdijk (N322/ N267). Bij de vaststelling van de Mobiliteitsvisie heeft de raad unaniem een amendement aangenomen waarin de getekende pijl voor een mogelijke verbinding Rietdijk – Woudrichem – A27 dient te worden verwijderd en het college is verzocht een onderzoek naar een verbeterde verbinding Rietdijk – en A27 breder in te steken.
Tijdens de raadsvergadering op 19 september 2023 is, mede in het kader van de uitbreiding van bedrijventerrein Rietdijk met circa 10 hectare, opnieuw aandacht gevraagd voor de verkeerskundige verbinding tussen de Rietdijk en de A27 v.v. Bij de ontwikkeling en vaststelling van het bestemmingsplan voor bedrijventerrein Rietdijk is de verkeerssituatie rondom het terrein reeds onderzocht. Nu is hier opnieuw naar gekeken met de nieuwste cijfers, langere planhorizon en de extra woningbouwopgave in Altena.
Onderzoek
Middels een verkeersmodel en kruispuntberekeningen is doorgerekend wat de gevolgen zijn voor de doorstroming na autonome groei in 2040 inclusief uitbreiding van bedrijventerrein de Rietdijk (10 hectare). Hier is aandacht geweest voor:
- a. de ontsluiting van het terrein (3 kruispunten)
b. de doorstroming in de directe omgeving (2 rotondes)
c. de verkeersstromen naar de snelwegen via de N322 (richting A27) en N267 (richting A59).
De autonome groei betreft naast de uitbreiding van het bedrijventerrein ook de bouw van extra woningen, de ontwikkeling van het autobezit en -gebruik, alsook de verwachting dat wanneer de werkzaamheden aan de A27 gereed zijn sprake is van verschuiving van gebruik van de A2 naar de A27.
Uitgangspunt van het onderzoek is dat het uitgebreide bedrijventerrein gebruik blijft maken van de drie bestaande ontsluitingswegen naar de Parallelweg en N267.
a. de ontsluiting van het terrein (3 kruispunten)
De ontsluitingswegen van het bedrijventerrein naar de Parallelweg zijn op dit moment ingericht als gelijkwaardige kruispunten. Deze worden dit najaar en begin 2025 veranderd naar voorrangskruispunten vanwege de verkeersveiligheid. Hierover bent u via een afzonderlijke RIB geïnformeerd op 17 september 2024. De drie ontsluitingen van het bedrijventerrein zijn vervolgens allemaal voorrangskruispunten en deze zijn als zodanig doorgerekend.
De twee kruispunten aan de parallelweg (Nijverheidsstraat en Industrieweg) kunnen het extra verkeer goed verwerken. Hier zijn geen problemen te verwachten in de doorstroming.
Het kruispunt N267-Ondernemersstraat krijgt wel te maken met een slechtere doorstroming in 2040 als gevolg van de autonome groei. De wachttijd in beide spitsperioden neemt fors toe vanuit de Ondernemersstraat. De bestaande voorrangskruising N267-Ondernemersstraat biedt geen mogelijkheden voor een betere/grotere doorstroming. Daartoe dient te worden gekozen voor een andere kruispuntvorm, zoals een rotonde. We zijn hierover met de provincie, de beheerder van deze aansluiting, in overleg.
b. de doorstroming in de directe omgeving (2 rotondes)
Ook de twee rotondes aan de N322 (met de Parallelweg en de N267 ) zijn doorgerekend met het extra verkeer. De rotonde N322-Parallelweg is toekomstvast en kent ook in 2040 geen doorstromingsproblemen.
De rotonde N322-N267 zal wel een doorstromingsknelpunt worden. De autonome groei naar 2040 zorgt voor doorstromingsproblemen. Ook over dit te verwachten knelpunt zijn we in gesprek met de provincie.
c. de verkeersstromen naar de snelwegen via de N322 en N267
In het onderzoek is gekeken naar de verwachte toename van het verkeer op de N322 naar de A27 v.v. en op de N267 naar de A59 v.v.
De kans is groot dat de doorstroming op de rotondes naar de A27 in de knel komt als gevolg van de hogere intensiteiten. De zwaarst belaste rotonde (Almkerk, N322- Woudrichemseweg) raakt waarschijnlijk overbelast in beide spitsperioden als gevolg van de autonome groei. Ook hierover wordt met de provincie gesproken.
Afspraken
Het college van B&W heeft op vrijdag 6 september jl. gesproken met de Gedeputeerde Mobiliteit Stijn Smeulders van provincie Noord-Brabant over de te verwachten capaciteitsproblemen op de onderstaande locaties:
- kruispunt N267-Ondernemersstraat
rotonde N322-N267
rotondes in de N322 tussen Giessen en A27
Er is afgesproken dat provincie en gemeente samen komen tot een nadere verkenning van de problematiek op de twee aansluitingen en ook een verdiepingsslag maken op de aansluitingen in de N322.