REGIO / ALTENA – Woensdag 15 december vindt de ceremoniële kiellegging plaats van de twee nieuwe, elektrische veren van Riveer op scheepswerf Alumare in Świnoujście, Polen. Het is het startsein voor de fysieke bouw door Holland Shipyards Group.
Het eerste gedeelte van de bouw wordt gerealiseerd in Polen, waarna de casco’s op de werf van Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam worden afgemaakt.
De kiellegging is via een livestream bij te wonen. Tijdens dit moment komen onder meer diverse betrokkenen aan het woord, zoals wethouder Van der Geest namens de oevergemeenten Gorinchem en Altena (Werkendam/Woudrichem). Ook worden de namen van de twee elektrische veren bekend gemaakt.
De gebeurtenis is op 15 december vanaf 16.00 uur te volgen via deze link
Nieuwbouw
Voor wie de ontwikkelingen over de bouw van de elektrische veren wil volgen, is er een speciale Nieuwbouw-pagina op de website van Riveer. Het eerste artikel is een kennismaking met Marco en Leendert Hoogendoorn, de tweede generatie aan het roer van Holland Shipyards Group.
Werkendam
‘Vader Cor Hoogendoorn startte in 1981 met Instalho Scheepsbouw uit Werkendam. De eenmanszaak richtte zich in eerste instantie op de afbouw van binnenvaartschepen. Dat Marco en Leendert in het bedrijf zouden stappen, stond niet meteen vast. Marco ging tijdens zijn afstuderen een aantal uren in de week voor de zaak werken. Via de administratieve afdeling (“geen succes,” zegt hij lachend) belandde hij bij de verkoop, wat wel zijn interesse had. En zo rolde hij er steeds meer in. Voor Leendert was het iets minder toevallig. Vanuit zijn interesse voor techniek, startte hij met een scheepsbouwopleiding. “En dan is het eenmaal logisch, want je hebt die stap genomen.”
In 2019 werden de broers benoemd tot de nieuwe directeuren van Holland Shipyards Group en namen daarmee het stokje over van vader Cor.’