Ondernemend

Belang van bedrijfsuitjes: versterken van productiviteit en personeelstekort tegengaan

Het afgelopen jaar stond in het teken van personeelstekort. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat maar liefst 75% van alle ondernemers in Nederland hiermee te maken kreeg. Het grote deel daarvan ziet het als een belemmering in het dagelijkse bedrijfsleven. Daarom is het een must om werknemers aan je organisatie en merk te binden.

Een effectieve manier om dit te doen, is door regelmatig bedrijfsuitjes te organiseren. Dit soort uitjes zijn namelijk niet alleen de manier om even samen te ontspannen, maar bieden ook aanzienlijke voordelen voor de algehele bedrijfscultuur, productiviteit en de teamcohesie. In andere woorden: het kan ervoor zorgen dat werknemers bij je organisatie blijven.

Bedrijfsuitjes versterken onderlinge relaties in team

Een van de grootste voordelen van het regelmatig organiseren van bedrijfsuitjes is dat ze een cruciale rol spelen bij het bevorderen van teamcohesie. Door werknemers buiten de veilige werkomgeving samen te brengen in een totaal andere, meer informele, sfeer, ontstaat er ruimte voor interactie op informele basis. Dit bevordert het onderlinge begrip en zorgt ervoor dat mensen elkaar op een heel andere manier leren kennen.

Daardoor is er meer ruimte om de onderlinge band te versterken, waardoor er meer teamcohesie ontstaat. Dat is van belang om zo eventuele barrières te verminderen die tijdens een werkdag kunnen optreden. Men heeft namelijk meer het gevoel dat ze met elkaar in gesprek kunnen gaan wanneer ze elkaar beter kennen. Een betere teamspirit zorgt voor meer productiviteit en motivatie.

Individuele en teamproductiviteit worden gestimuleerd

Wanneer teams op een goede manier op elkaar zijn ingespeeld en een fijne, sterke band hebben, vertaalt dit zich in de meeste gevallen naar een verhoogde productiviteit op de werkvloer. Dat is vooral het geval wanneer er met regelmaat bedrijfsuitjes worden georganiseerd die inspelen op de coördinatie en samenwerking binnen een team. Denk aan bedrijfsuitjes met uitdagende opdrachten of activiteiten waar teamwork voor nodig is.

Zo leren werknemers namelijk elkaars beste en slechtse punten kennen. Tegelijkertijd werken ze aan het verbeteren van hun onderlinge communicatie en coöperatieve vaardigheden. Dit is van invloed op de individuele productiviteit, maar werkt ook heel goed ter bevordering van de teamproductiviteit. Dat is voordelig, want dat ga je als werkgever terugzien in een beter werkproces en natuurlijk aantrekkelijke resultaten.

Werknemers voelen zich gewaardeerd door bedrijfsuitjes

Om nog even terug te komen op het personeelstekort in Nederland: ook dat heeft enige betekenis met betrekking tot het organiseren van bedrijfsuitjes. Het organiseren van bedrijfsuitjes draagt namelijk bij aan het vormen en versterken van een positieve bedrijfscultuur waarin werknemers zich gewaardeerd voelen. Door dat gevoel gaan ze met meer plezier naar hun werk en hebben ze sneller een gevoel van trots om deel uit te maken van het bedrijf.

Dat gevoel is van belang in tijden van personeelstekort in Nederland. Het is altijd al, maar nu des te meer, belangrijk om goede en gekwalificeerde werknemers aan je bedrijf te binden. De kans dat ze opstappen omdat ze hun werk niet meer leuk vinden of omdat ze zich niet gewaardeerd voelen is zo veel minder groot. Zo zorg je er onder andere voor dat je in tijden van personeelstekort alsnog een goedlopend bedrijf hebt met werknemers die blijven én actief iets bijdragen aan je organisatie.

Ook interessant